عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع آغاز شده است

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: عملیات اجرایی احداث ۶ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع شروع شده است.

به گزارش بیدار بورس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» در جریان بازدید بانوان نماینده مجلس شورای اسلامی از مرکز راهبری برق کشور افزود: زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم کسری ۱۵ هزار مگاواتی برق داشتیم و خاموشی‌هایی در اغلب نقاط کشور بعضاً بیش از یک نوبت در روز، از ۲۹ اردیبهشت آغاز شد که به لطف خدا و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، امسال این مشکل وجود ندارد که نتیجه زحمات شبانه‌روزی همه کارکنان صنعت برق است.

وی ادامه داد: ناترازی بالای تولید و مصرف در سال گذشته در اثر چند عامل مانند عدم توسعه نیروگاهی مناسب با افزایش مصرف، تأخیر در انجام تعمیرات نیروگاهی، خشکسالی و گرمای بی‌سابقه و در پی آن کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید نیروگاه‌های برق‌آبی و عدم اجرای منسجم برنامه‌های مدیریت مصرف بود.

مدیرعامل مدیریت شبکه از تابستانی بسیار گرم برای امسال خبر داد و گفت: به‌ازای هر یک درجه افزایش دما، مصرف برق ۱۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد که معادل مصرف برق شهر مشهد است.

رجبی مشهدی گفت: بخشی از این افزایش مصرف ناشی از مصرف وسایل سرمایشی است سالانه به طور متوسط ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کولرگازی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که هیچ‌کدام برچسب انرژی نداشته و مصرف برق بالایی دارند.

وی ادامه داد: بخش دیگر این افزایش مصرف به فرهنگ استفاده و نوع استفاده بر می‌گردد. مثلاً در مناطق عادی کشور که می‌توان از کولر آبی استفاده کرد از کولرگازی استفاده می‌شود. دمای این کولرها در بانک و سایر اماکن روی ۱۷ یا ۱۸ تنظیم شده که باید روی ۲۴ تنظیم شود؛ بنابراین لازم است که روی فرهنگ مصرف بیش از این کار کنیم.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: رشد متوسط مصرف برق در هرسال ۵ درصد است که امسال به خواست وزیر نیرو برای بدترین حالت ممکن و بیشترین امکان افزایش مصرف برق برنامه‌ریزی شد.

وی اضافه کرد: در پی این امر وزیر نیرو برنامه‌ای تدوین کردند که به مجلس نیز ارائه شد که بر اساس آن ظرفیت تولید را ۳۵ هزار مگاوات افزایش دهیم که ۱۵ هزار مگاوات آن نیروگاه‌هایی بود که شرکت مدیریت تولید برق حرارتی از طریق قرارداد خرید تضمینی یا نیروگاه دولتی که منابع دارند توسعه پیدا کنند و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه تجدیدپذیر که از این میزان مجوز ۴ هزار مگاوات از شورای اقتصاد گرفته شد که به شکلی تأمین مالی کنند که زمینه ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم شود و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های واحدهای صنعتی است که در دستور کار است.

رجبی مشهدی گفت: بنابراین بخشی از برنامه‌های عملیاتی در خصوص توسعه تولید تدوین شد و بخشی دیگر برای توسعه شبکه‌ها که ۹۸ هزار کیلومتر است. ۱۰ هزار مگاوات هم بهینه‌سازی مصرف که اقداماتی را برای این موضوع انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که سال گذشته رقم خورد و بخشی از آن امسال به نتیجه خواهد رسید، ساخت نیروگاه از در بخش صنعت است که اولین واحد نیروگاه‌های صنایع در تیرماه سال جاری با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در استان سمنان به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته سخنگوی صنعت برق عملیات اجرایی ۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع شروع شده و در این مسیر مشکلاتی مانند مشکلات زیست‌محیطی (برای وزارت نیرو بسیار حائز اهمیت است) و همچنین وضعیت گاز کشور برای تأمین سوخت گاز برای نیروگاه‌ها وجود داشت.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران از اقدام مجلس شورای اسلامی در برنامه بودجه ۱۴۰۰ تقدیر کرد که بر اساس آن تعرفه برق صنایع انرژی بر تا حدودی واقعی شد.

رجبی مشهدی در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو برای تابستان امسال گفت: برنامه‌ای شامل یک‌صد اقدام عملیاتی برای عبور از اوج بار تابستان ۱۴۰۱ تدوین کرده‌ایم که بخش عمده آن برای تابستان آماده شده که حدود ۶ هزار مگاوات احداث نیروگاه در بخش تولید این برنامه و یا ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود است. بخش دیگر طرح‌های مدیریت مصرف در تمامی بخش‌های مصرف شامل صنعتی، کشاورزی، خانگی، اداری و ... می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح‌ تشویقی مدیریت مصرف در بخش کشاورزی بدین صورت است که کشاورزانی که با امضا تفاهم‌نامه  ۵ ساعت در طرح‌های مدیریت مصرف شرکت کنند، می‌توانند در بقیه ساعات (۱۹ ساعت) از برق رایگان برخوردار باشند. در بخش خانگی نیز اگر مشترک مصرف خود را نسبت سال گذشته کاهش دهند و مصرف خود را به زیر الگو برسانند. پاداش برق کاهش‌یافته با قیمت ۱۰ برابر سال قبل (هر کیلووات‌ساعت برابر ۵۰۰ تومان) محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: در بخش صنعت طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که میزان کاهش تولید در این بخش به‌طورقطع از سال گذشته کمتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، در شهرک‌های صنعتی در طول هفته فقط یک روز از ساعت ۱۱ تا ۲۳ آن هم با اعلام قبلی محدودیت تأمین برق خواهند داشت و اگر در شهرکی غیر از این برنامه اجرا شد، حتماً به شرکت‌های توزیع برق منطقه اطلاع‌رسانی کنند.

سخنگوی صنعت برق عنوان کرد: ۶۳۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که حدود ۵۰ هزار واحد در طرح مدیریت مصرف صنایع مشارکت دارند. از این تعداد خواسته‌ایم که برنامه سالانه تعمیرات و تعطیلات خود را طوری تدوین کنند که بتوانیم کاهش مصرف این بخش را در تابستان داشته باشیم.

رجبی مشهدی گفت: امسال با تلاش شبانه‌روزی همه همکاران صنعت برق توانستیم تعمیرات نیروگاهی را پایان اردیبهشت یعنی یک ماه زودتر از موعد به اتمام برسانیم که این کاری بسیار مهم و بزرگ بود.

وی افزود: همه این برنامه‌های منظم و سازماندهی برای حفظ پایداری شبکه سراسری برق انجام می‌شود که اگر به هر دلیلی دچار حادثه شود، بازگشتش یک هفته به طول می‌انجامد و خسارت‌های بسیار سنگینی در تمامی بخش‌ها وارد می‌کند که قابل‌جبران نیست.

کد خبر 18259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =