کدام کوموها رشد میکنند؟

در سطح بازار جهانی، در حالی که ذخائر استراتژیک آزاد شده اما هیچ راهکار عملی از سوی آمریکا برای جبران این کاهش به وجود نیامده است. آمریکا هیچ سیاست منسجمی در جهت افزایش تولید نفت در پیش نگرفته است لذا اگر #جنگ_روسیه_اوکراین 4ماه دیگر ادامه یابد و تا آن زمان توافق با ایران شکل نگرفته باشد، عرضه یک میلیون بشکه کاهش می‌یابد در حالی که سطح ذخائر استراتژیک نیز 180میلیون بشکه افت کرده است. همچنین کشورهای اروپایی سطح ذخائر کمتری نسبت به زمستان قبلی دارند و انتظار میرود در انتهای سال میلادی شاهد قیمت‌های عجیبی در بخش انرژی باشیم

به گزارش بیداربورس، اما این افزایش مانند سکه، دو رو دارد. هرچند افزایش قیمت انرژی باعث شده تا کوموهایی که #حاشیه_سود اندکی دارند، حمایت شده و قیمتشان رشد کند اما در خصوص کوموهایی که حاشیه سود دارند به سبب کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان، رکود را علامت می‌دهد و در نتیجه فدرال رزرو با شیب تندی در حال افزایش #نرخ_بهره تا 3.5درصد و حتی 4درصد است. این مساله می‌تواند منجر به رکود و طبعا کاهش رشد اقتصادی شده و بر قیمت کوموهای مارجینال همچون مس تاثیر منفی بگذارد لذا فضای فعلی ازاین پس به نفع قیمت برخی کوموها و به زیان برخی دیگر می‌شود.

  • رفتار واگرای کوموها

به طور مثال در پتروشیمی‌هایی که تا حدی مشابه پالایشگاه هستند، همچون #نوری، #مارون، #پارس، #بوعلی و نظایر آن این تحولات #کرک_اسپرد را بالا برده و رشد سود را به همراه دارد اما در سایر پتروشیمی‌ها ممکن است شرایط متفاوت و منفی باشد. در فلزات توجه کنیم که قیمت #آلومینیوم به طور مثال از کف 1500دلار در دوران کرونا به 4000دلار به سبب رشد قیمت انرژی در اروپا رسید اما هم‌اکنون 2500دلار است لذا کوموها رفتار واگرا نسبت به همدیگر دارند و همبستگی آن ها تغییر کرده است.

  • جنگ دیگر ملاک نیست 

باور ما این است که قیمت اقلام غذایی به همراه انرژی تا مدت‌ها بالا خواهد ماند و کند شدن رشد اقتصادی ضربه سنگینی به آنها وارد نمی‌کند اما در خصوص کوموهای مارجینال با احتیاط رفتار می‌کنیم و در پرتفو بلندمدت ما حضور نخواهند داشت. در خصوص #فولاد به طور مثال که افزایش قیمت آن در جهان صورت گرفت هم‌اکنون شاهد افت محدودتری هستیم چون در دسته کوموهایی است که رشد آن جدای از اختلال عرضه در حوزه CIS به سبب cost-push inflation بوده است. افزایش بااهمیت قیمت زغالسنگ در کنار بالا بودن هزینه حمل و طبعا بالا ماندن قیمت #سنگ‌آهن به همین دلیل، قیمت فولاد را حمایت می‌کند لذا عامل اول در خصوص فولاد که جنگ روسیه بود کنار رفته اما در ادامه جنگ و گران بودن قیمت انرژی بهای تمام شده را بالا نگه داشته و قیمت به سختی کاهش می‌یابد.
 

کد خبر 18267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =