۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
حفظ سهم ایران در بازار نفت چین

اگرچه صادرات نفت روسیه به چین در ماه گذشته میلادی ۳۹۰ هزار بشکه بیشتر شده اما در همین زمان صادرات نفت عربستان به کشور اژدهای زرد ۳۳۰ هزار بشکه کاهش داشته و این در حالی است که سهم ایران از بازار نفت چین حفظ شده است.

به گزارش بیدار بورس، اداره کل گمرک چین آمار واردات نفت خود را منتشر کرد. آماری که نشان می‌دهد اگرچه صادرات نفت روسیه به چین در ماه می در مقایسه با ماه قبل از آن ۳۳۰ هزار بشکه افزایش داشته، اما سهم ایران از بازار نفت چین را نگرفته است.

این در شرایطی است که صادرات نفت عربستان به چین در همین مدت، کاهش ۳۳۰ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

بر اساس آماری که توسط رویترز منتشر شده، ایران در ماه گذشته میلادی (ماه می) حدود ۷ درصد از واردات نفت چین را به خود اختصاص داده است. با توجه به آنکه مجموع واردات نفت به چین در ماه مه، حدود ۱۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد کرد و به ۱۰.۸ میلیون بشکه در روز رسید، ایران در این ماه، بیش از ۷۵۰ هزار بشکه در روز نفت به چین صادر کرده است.

نکته مهم در این بین آن است که روسیه با توجه به تحریم نفت خود توسط اتحادیه اروپا، بازار صادراتی نفت خود را تغییر داده و به سمت آسیا تمایل پیدا کرده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که صادرات نفت روسیه به هند افزایش چشمگیری به ثبت رسانده است. بر اساس اعلام اداره کل گمرک چین، صادرات نفت روسیه به چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه پارسال (می ۲۰۲۱)، ۵۵ درصد افزایش یافت و با کنار زدن عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده به چین شد.

آمارها همچنین نشان می‌دهد روسیه در ماه می امسال، روزانه معادل ۱.۹۸ میلیون بشکه نفت به چین از مسیر خط لوله و یا با نفتکش صادر کرده است. این در حالی است که صادرات نفت روسیه به چین در ماه قبل از آن (آوریل ۲۰۲۲) ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز بوده که حدود ۲۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

در مقابل، عربستان سعودی با سقوط به جایگاه دوم تامین کننده نفت چین، با کاهش ۱۸ درصدی در صادرات نفت خود به کشور اژدهای زرد روبه‌رو شد. عربستان در حالی در ماه می امسال روزانه ۱.۸۴ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده که این رقم در ماه قبل از آن ۲.۱۷ میلیون بشکه در روز بوده است.

آمار گمرکی چین همچنین نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین به خرید نفت ایران ادامه داده است که معادل ۷ درصد از کل واردات نفت به چین را تشکیل می‌دهد.

واردات از مالزی که اغلب به‌عنوان نقطه انتقال نفت ایران و ونزوئلا در دو سال گذشته مورداستفاده قرار می‌گرفت، به ۲.۲ میلیون تن رسید که در مقایسه با آوریل (ماه گذشته) ثابت بود اما بیش از دو برابر سال قبل بوده است.

اگرچه مالزی به عنوان واسطه فروش نفت ایران و ونزوئلا به چین عنوان می‌شود اما آمار چین نشان می‌دهد که واردات نفت چین از ونزوئلا صفر بوده و شرکت‌های نفتی دولتی از اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل واهمه از نقض تحریم‌های ثانویه آمریکا، از خرید نفت این کشور آمریکای جنوبی خودداری کرده‌اند؛ بنابراین افزایش ۱۱۲ درصدی صادرات نفت از مالزی به چین در ماه می ۲۰۲۲ در مقایسه با ماه می ۲۰۲۱ بیشتر مربوط به افزایش سهم ایران در بازار چین است.

شرکت‌های دولتی چین از جمله غول نفتی سینوپک و ژنهوآ اویل، تحت تأثیر تخفیف‌های چشمگیری که مسکو پس از تحریم خودخواسته مشتریان غربی در واکنش به جنگ در اوکراین عرضه کرد، خرید نفت روسیه را افزایش داده‌اند و روسیه پس از ۱۹ ماه، به جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین برگشت.

آمارها نشان می‌دهد، واردات نفت چین از برزیل که با رقابت ارزان‌تر نفت ایران و روسیه روبه‌رو شده است، ۱۹ درصد در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۲۱ کاهش یافت و به ۲.۲ میلیون تن رسید.

همچنین واردات نفت چین از آمریکا در ماه می امسال در مقایسه با ماه می سال ۲۰۲۱ حدود ۵۲ درصد کمتر شده است.

بنابراین اگرچه صادرات نفت روسیه به چین با تخفیف‌های بالا افزایش داشته اما این موضوع، سهم از نفت صادراتی ایران کم نکرده و در مقابل باعث کاهش صادرات نفت عربستان، آمریکا، کشورهای آفریقایی و برزیل به چین شده است.

کد خبر 18281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =