۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
بورس اجازه رشد ندارد 

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه این روزها سهم‌های ارزشمند در بازار نایاب نیست و صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی در بازار ارزشمند هستند؛ با این حال اجازه رشد به این سهم‌ها داده نمی‌شود.

حسین غیاثی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند امروز بازارسرمایه و دلایل ریزش آن به بیداربورس گفت: نزول امروز بازارسرمایه را می‌توان مرتبط با بحث صندوق تثبیت بازار و مدیریتی که این روزها بر بازار سایه انداخته است، به حساب آورد. 

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: عدم اعتماد سهامداران به بازارسرمایه که در نتیجه تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه است و عدم ورود پول جدید نیز این روزها موجب ریزش ناگهانی بازار می‌شوند.

به عقیده او، سیاستی که اخیرا در بازاروجود دارد به شکلی است که اجازه رشد شاخص کل با افزایش قیمت سهام را به بازار نمی‌دهند.

وی ادامه داد: این روزها سهم‌های ارزشمند در بازار نایاب نیست و صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی در بازار ارزشمند هستند با این حال اجازه رشد به این سهم‌ها داده نمی‌شود. 

*بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازارسرمایه

این کارشناس بازارسرمایه درباره تصمیماتی که بر بازار تاثیر می‌گذارند، گفت: نرخ‌گذاری را می‌توان از عواملی دانست که بر بازار تاثیر به سزایی دارد به عنوان مثال فرمول‌های جدید نرخ‌گذاری بر صنعت یوتیلیتی از موانع رشد بورس محسوب می‌شود از سوی دیگر اخیراشاهد ابطال معاملات بورس‌کالا با قیمت‌های بالا هستیم که تاثیر منفی بر بازارسرمایه خواهد گذاشت. 

*دولت به دنبال راهی برای تامین‌مالی

غیاثی با یادآوری اینکه دولت منابع‌مالی زیادی در دست ندارد، بیان کرد: این مهم موجب می‌شود دولت به فکر چاره‌ای برای تامین مالی بیفتد و ممکن است و دست به کارهایی از جمله مدیریت سود صنایع از جمله سود پالایشگاهی‌ها، انتشاراوراق‌بدهی، وضع عوارض جدید صادراتی یا افزایش مالیات‌ها بزند. 

*از صورت‌های مالی صنایع چه خبر؟

او در خصوص صورت‌های مالی شرکت‌ها که این روزها در حال انتشار است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی و غذایی به دلیل عدم مدیریت صحیح در نرخ‌گذاری سرنوشت مبهمی دارند. 

وی ادامه داد: صنایع غذایی به دلیل نرخ‌گذاری و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت‌مالی منطقی نداشتند و باید قیمت‌های خود را تعدیل کنند. 

غیاثی در خصوص صنعت سیمان مطرح کرد: صنعت سیمان به دلیل فروش‌های خوبی که در بورس کالا داشته انتظار می‌رود گزارش خوبی ارائه دهد. 

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به موضوع قطعی برق صنایع گفت: این روزها با نزدیک شدن به فصل گرما انتظار قطعی برق صنایع وجود دارد و این مهم می‌تواند بر صنایعی که تولیدشان وابسته به برق است از جمله فولاد و سیمان تاثیر بگذارد. 

*الگوبرداری بورس از دلار تنها در روزهای سخت

او در تشریح روند قیمتی دلار و تاثیر آن بر بازار سرمایه، اظهار کرد: در هفته‌های اخیر دلار تا حوالی ۳۳ هزار تومان رفت و سپس در محدوده ۳۰ هزار تومان قیمت خود را تثبیت خواهد کرد اما این روزها شاهد این موضوع بودیم که بازارسرمایه همراه با دلار رشد نکرد و واکنش خاصی به این موضوع نشان نداد این بی توجهی بازارسرمایه به دلار در حالی رخ می‌دهد که بورس با افت بسیار کم دلار سریعا شیب نزولی به خود می‌گیرد. 

به گفته با توجه به رشد هرساله تورم که حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد است دلار نیز باید سالانه حدود ۱۰ هزار تومان رشد را تجربه کند اما به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی این اتقاق ممکن است با تاخیر انجام شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 18315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =