دوبی پایگاه جدید تولیدکنندگان نفت روسیه شد

با دشوار شدن همکاری واسطه‌های تجاری با مسکو در سوئیس، تولیدکنندگان بزرگ نفت روسیه دفاتر تجاری خود را در دوبی دایر می‌کنند.

به گزارش بیداربورس، سوئیس به مدت چندین دهه میزبان واسطه‌هایی بوده که کمک کرده‌اند تولیدکنندگان روسی، برای کالاهایشان در سراسر جهان خریدار پیدا کنند. اکنون تشدید تحریم‌ها باعث مهاجرت این واسطه‌ها از سوئیس به دوبی شده است.

سه تولیدکننده بزرگ نفت روسیه در حال ارزیابی دوبی برای فعالیتهای تجاری هستند و چندین شرکت دیگر به به این امیرنشین نقل مکان کرده‌اند. برای سوئیس که ممنوعیت اتحادیه اروپا در هدف قرار دادن صادرات روسیه را دنبال کرد، بعضی از مهاجرتها غیرقابل اجتناب به نظر رسید.

ووتر جیکوبز، مدیر مرکز کالا و تجارت اراسموس در دانشگاه اراسموس روتردام در این باره گفت:‌ تجارت ادامه خواهد داشت. حوزه‌های قضایی خاورمیانه و شرقی، اکنون اهمیت بیشتری نسبت به وضعیت یورو محور تجارت کالاها پیدا خواهند کرد.

تحریمهای محدودکننده تدریجی، تجارت را برای شرکت‌های دولتی روسیه به خصوص شرکت‌های مسئول حمل و نقل کالاهای این کشور دشوار کرده‌اند. تحریم خودخواسته غیررسمی هم مشکل ساز شده است چرا که بسیاری از بانکها خطوط اعتباری را برای قراردادهای تامین مالی لغو کرده‌اند و شرکتهای بیمه و کشتیرانی هم خدماتشان را قطع کرده‌اند. برای دوبی که از اعمال تحریمها علیه اشخاص و نهادهای روسی خودداری کرده است، این وضعیت، فرصتی را برای رقابت با سوئیس به عنوان مرکز تجارت جهانی کالاها، به وجود آورده است.

مدیران شرکت روس‌نفت که بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه است، ماه گذشته برای بررسی ایده یک مکان تجاری، به دوبی رفتند. در این بین، "گازپروم نفت" که سومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است، به دنبال توسعه حضورش در این شهر است. لیتاسکو که بازوی فروش و تجارت غول انرژی لوک اویل روسیه است، در حال بررسی انتقال تجارت و کارکنانش از ژنو به دوبی است.

امارات متحده عربی از زمان آغاز جنگ در اوکراین، روسهای ثروتمند و پول آنها را جذب کرده و اکنون نوبت شرکت‌های دولتی و شرکت‌های کالای خصوصی رسیده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات زیرساخت مالی خود را برای چنین لحظه‌ای توسعه داده است. فراوانی مناطق تجارت آزاد دوبی، نزدیکی به تولیدکنندگان انرژی خاورمیانه و مالیات اندک، این شهر را جذاب کرده است؛ هر چند که این شهر هنوز به پای مراکز جهانی مانند سنگاپور، لندن، ژنو و استمفورد نرسیده است.

کد خبر 18359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =