۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
تحلیل شرایط کلی بازار

بی رمقی و روند فعلی بازار سرمایه، بعد از رسیدن به مقاومت ۱،۶۰۰،۰۰۰ واحدی، محصول چند پدیده است که یکی از آنها، به دلیل سیاست های انقباضی حاکم براقتصاد کشور و البته بانک های مرکزی سراسر جهان است. این روزها دولت و بانک مرکزی سیاست انقباضی را در راستای کنترل نقدینگی پیش گرفته‌اند و موجب کندی نقل و انتقالات پول شده‌اند که به عقیده یک کارشناس‌بازارسرمایه این سیاست در شرایط فعلی نقدینگی کافی برای رشد بازارها را فراهم نخواهد کرد. 

شاهین احمدی، کارشناس بازارسرمایه در تشریح روند ریزشی روزهای اخیر بازارسرمایه به بیداربورس گفت: ریزش‌های اخیر بازارسرمایه به چند دلیل است که یکی از آن‌ها را می‌توان سیاست انقباضی دانست که دولت و بانک‌مرکزی این روزها شدیدا در پیش گرفته‌اند. 

وی ادامه داد: در راستای این سیاست نقل و انتقال پول بسیار کند شده و عملا نقدینگی به راحتی به بازارها سرازیر نمی شود و جابجایی آن بین بازارها به سختی و با هزینه بسیار اتفاق می افتد. 

او هدف دولت از اعمال چنین سیاستی را کنترل تورم دانست و بیان کرد: در صورتی می‌توان از این ابزار استفاده کرد که نقدینگی در جامعه کم باشد اما در حال حاضر نقدینگی به شکل لحظه ای و با توجه به چاپ پول در حال افزایش است. 

*سایه کامودیتی‌ها

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی علت دیگر وضعیت فعلی بورس اظهارکرد: دنیا هم این روزها به واسطه تورم، سیاست انقباضی به خود گرفته و این مهم موجب کند شدن بازارهای مالی و فیزیکی شده است. 

احمدی افزود: نرخ بهره در آمریکا نیز در چند مرحله افزایش یافته است و عملا با افزایش نرخ بهره، عملا روند صعودی کامودیتی‌ها متوقف می شود و حتی ممکن است وارد روند نزولی شوند و و با توجه به اینکه بازارسرمایه ایران عمدتا صادرکننده محصولات صادراتی است و بیشتر شرکت‌های بزرگ صادرکنندگان هستند از کامودیتی‌ها تاثیر به‌سزایی خواهند گرفت. 

*دستکاری نرخ نیمایی دلار و مقاومت در برابر رشد آن

به عقیده وی دولت در سودآوری شرکت ها از محل فروش صادراتی و از طریق کنترل نرخ نیما، خلل ایجاد کرده و این مورد باعث شده که شرکت‌ها نتوانند به راحتی به معادل ریالی فروش صادراتی خود دست یابند. به عبارتی فاصله نرخ دلار نیما و آزاد موجب شده که آن‌ها باقیمت دلار آزاد هزینه های عملیات خود را پرداخت کنند اما با دلار نیما محصولات خود را بفروشند و سودآوری آن‌ها کاهش یابد. 

*گمراهی بازار در شرایط مه‌آلود سیاسی

او تحریم‌هارا از دیگر مشکلات پیش‌روی بازارسرمایه دانست و گفت: با توجه به تحریم‌ها مذاکرات هسته‌ای این روزها در حال رفت و آمد است در همین راستا بازارسرمایه شرایط سیاسی کشور را مبهم می‌داند و در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که در این شرایط مه‌آلود بازار روند مشخص و رو به رشدی را در پیش بگیرد. 

*صنعت سیمان برنده این‌روزهای بورس

این کارشناس بازارسرمایه با یادآوری این موضوع که این روزها شرکت‌ها در حال انتشار صورت‌های مالی خود هستند، اظهار کرد: صنعت سیمان به واسطه افزایش تقاضا در تابستان و همچنین رقابت و فروش در بورس کالا از شرایط خوبی برخوردار است و به نوعی می‌توان آن‌ را برنده این روزهای بازار دانست.

خبرنگار: نازنین درویشی

کد خبر 18373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =