چگونه عرضه تلفیقی کسری تولید را جبران می‌کند

یک کارشناس حوزه بورس کالا درباره عرضه تلفیقی محصول‌ها می‌گوید: روش عرضه تلفیقی محصول‌ها در بورس کالا می‌تواند سبب افزایش عرضه و ایجاد ارزش افزوده بالاتر شود که این موضوع می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

به گزارش بیدار بورس، رسول علی‌محمدی، کارشناس بورس کالا گفت: عرضه تلفیقی برای کالاهایی در نظر گرفته شده که با کسری عرضه و تولید داخلی مواجه هستند و با قیمت‌های بالاتری نسبت به قیمت پایه، کشف نرخ می‌شوند. وزارت صنعت با همکاری بورس کالا یک شیوه‌نامه‌ای را طراحی کرده، مبنی بر اینکه کالاهایی که دارای مازاد تقاضا هستند؛ با واردات به میزان برآورد شده و تلفیق آن با عرضه‌های تولید داخلی، تناژ عرضه کالاها را افزایش دهد.

به گفته این کارشناس با توجه به قیمت تمام شده وارداتی و قیمت پایه‌ای اعلامی که برای محصول‌های پتروشیمی اعلام می‌شود، بر اساس فرمولی تلفیقی و نسبتی، قیمت محصول هم مشخص می‌شود.

او گفت: پایین بودن میزان عرضه برخی محصول‌ها به ویژه محصول‌های پتروشیمی، همواره یکی از دلایل التهاب در صنایع پایین‌دست بوده است. اگر واردات انجام شود، قیمت میانگین موزون پایین‌تر می‌آید وبه تبع قیمت مواد اولیه برای صنایع پایین‌دست کمتر و به این شکل نیاز پایین‌دست تامین می‌شود. در این حالت میزان اشتغال و تولید واحدهای پایین‌دست افزایش پیدا می‌کند و کسری هم در بازار دیگر نیست که رقابت نادرست شکل گیرد.

پیش از این رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اولویت تامین نیاز داخل به محصول‌ها پتروشیمی تأکید کرده و گفته بود نیاز داخل تامین نشود، صادرات محصول‌ها موضوعیت ندارد.

کد خبر 18376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =