نخستین گام حذف قرعه‌کشی خودرو برداشته شد

طبق اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اولین گام حذف قرعه‌کشی خودرو؛ ۱۵ طرح فروش خودرو بدون انجام قرعه‌کشی اما از طریق سامانه یکپارچه تخصیص عرضه می‌شود.

به گزارش بیدار بورس، امید قالیباف، گفت که این ۱۵ طرح فروش در اولین دوره عرضه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو دارای متقاضیانی کمتر از ظرفیت اعلام شده بودند و در نتیجه برای فروش آن‌ها قرعه‌کشی برگزار نخواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: متقاضیان برای خرید این خودروها می‌توانند به سایت‌های فروش خودروسازان مراجعه و نسبت به خرید محصول مورد نظر اقدام کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه به‌تدریج و با افزایش تولید خودروها، سایر طرح‌های فروش خودرویی نیز از شمول قرعه‌کشی خارج خواهند شد، اظهار کرد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نقش مهمی در کاهش التهابات بازار خودرو و حذف واسطه‌ها داشته است؛ بطوریکه پیش از این در ازای عرضه ٢٠ هزار خودرو توسط یکی از خودروسازان حدود ۱۱ میلیون نفر برای قرعه‌کشی ثبت‌نام کردند اما در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به ازای ۱۷۶ هزار خودرو، چهار میلیون نفر ثبت نام کردند؛ این موضوع نشان می‌دهد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توانسته است در تنظیم بازار موفق عمل کند.

فروش پنج محصول گروه خودروسازی سایپا در قالب پیش‌فروش یکساله و چهار محصول در قالب پیش فروش مشارکت در تولید، از امروز (پنجشنبه) و برای محصولات ایران‌خودرو و دیگر خودروسازان از هفته آینده آغاز خواهد شد.

یادآوری می‌شود که پیش‌تر، این مقام مسئول تاکید کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با وعده حذف قرعه‌کشی روی کار آمد؛ بنابراین حذف فرآیند قرعه‌کشی خودرو سیاست حتمی و قطعی وزارت صمت است. هم راستا با افزایش تولید خودرو، تا پایان شهریورماه ۵۰ درصد مدل دیگر از فرآیند قرعه‌کشی خارج خواهد شد. تا پایان سال هم تمام خودروها قابلیت واگذاری بدون قرعه‌کشی را خواهند داشت.   

قالیباف در این باره اظهار کرد که نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه فشار تقاضا برای برخی خودروها کمتر و برای برخی بیشتر است،  خودروهایی که متقاضی کمتر دارند، زودتر به حذف قرعه‌کشی می‌رسند و  خودروهایی که میزان تقاضای بیشتری دارند، قدری دیرتر؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که وزارت صمت حذف قرعه‌کشی را دنبال نخواهد کرد. زمان مورد نیاز برای حذف قرعه‌کشی برای خودروهای پرتقاضاتر، بیشتر خواهد بود. حداکثر تا پایان سال جاری یا نهایتا اوایل سال آینده (برای مدل خودروهای بسیار پرطرفدار) می‌توانیم خودروها را بدون قرعه‌کشی عرضه کنیم.    

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: خودروسازان به‌تدریج بدون فرآیند قرعه‌کشی عرضه خواهند کرد، اما قطعا فروش و تخصیص از طریق سامانه یکپارچه خواهد بود و قرار  نیست سامانه یکپارچه به‌عنوان تنظیم‌گر بازار خودرو، غیرفعال شود.

لیست خودروهایی که بدون قرعه کشی به فروش می‌رسند به شرح زیر است:

نخستین گام حذف قرعه‌کشی خودرو برداشته شد

کد خبر 18378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =