افزایش ۵۰ برابری واردات نفت روسیه به هند

خرید نفت روسیه توسط هند از آوریل ۵۰ برابر افزایش پیدا کرده است و اکنون یک دهم از کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش بیدار بورس، نشریه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت: حدود ۴۰ درصد از واردات نفت روسیه، توسط پالایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شود.

آماری که اوایل ماه میلادی جاری منتشر شد، نشان داد واردات نفت هند از روسیه در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، پنج برابر بالاتر از کل واردات نفت از روسیه به هند در سال ۲۰۲۱ بوده است.

همچنین ماه میلادی جاری بلومبرگ گزارش کرد پس از این که فروش نفت روسیه به خریداران غربی در نتیجه تحریمهای اقتصادی علیه مسکو کمتر شد، شماری از بزرگترین پالایشگاه‌های هند درصدد مذاکره برای قرارداد خرید شش ماهه با غول نفتی روس‌نفت برآمدند.

با این حال به نظر می‌رسد فروش روسیه به اروپا کمتر از حد تصور کاهش داشته است. در واقع شرکت "انرژی اینلیجنس" هفته گذشته گزارش کرد خریداران اروپایی فرآورده‌های نفتی روسیه را حتی به میزان بیشتری نسبت به سال میلادی گذشته وارد می‌کنند. اما جریان نفت خام از روسیه به اروپا کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

در این بین، هند و چین به بزرگترین مقاصد جدید نفت روسیه تبدیل شده‌اند. روسیه در ماه مه از عربستان سعودی سبقت گرفت و به دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند تبدیل شد. همچنین روسیه ماه میلادی گذشته با عبور از عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد.

در حال حاضر، طبق اظهارات الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت "گازپروم نفت"، حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت روسیه به سمت شرق می‌رود در حالی که ابتدای سال میلادی جاری ۷۵ درصد صادرات نفت روسیه به سمت غرب و به مقصد اروپا بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برای هند و چین، نفت روسیه ارزان است زیرا با تخفیف چشمگیری در مقایسه با قیمت پایه بازار جهانی فروخته می‌شود؛ آن هم در شرایطی که قیمتهای بالای نفت به مشکل عمده برای کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است. در نتیجه هند، هدف فشارهای آمریکا قرار گرفته که به دنبال مسدود کردن درآمد صادرات نفت روسیه است. با این حال، دهلی‌نو همچنان به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهد و وزارت نفت این کشور اعلام کرده که خرید انرژی از روسیه در مقایسه با کل مصرف هند، اندک محسوب می‌شود.

کد خبر 18390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =