آمار پرداخت وام صندوق توسعه به نیروگاه‌ها

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با اعلام چند آمار از پرداخت وام به نیروگاه‌ها، تاکید کرد همه باز پرداخت ها باید به‌صورت ارزی باشد.

به گزارش بیدار بورس، علیرضا میرمحمد صادقی درباره پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی به نیروگاه‌ها گفت: پرداخت تسهیلات به‌ صورت ارزی بوده و بازپرداخت آن نیز باید به‌صورت ارزی باشد.

وی افزود: پیش از این بخش گاز نیروگاه چابهار ساخته شده و برای افزایش این نیروگاه، واحد بخار آن با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات نیز راه‌اندازی شد. صندوق توسعه ملی برای این طرح ۱۰۶ میلیون دلار وام در نظر گرفت که ۹۲ میلیون دلار استفاده شد. بازپرداخت ارزی هم چهار ساله و از خرداد ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون صندوق توسعه ملی ۴.۶ میلیارد دلار تسهیلات برای ۴۶ نیروگاه پرداخت کرده که تعدای به بهره‌برداری رسیده و قرار است ۷۲۰۰ مگاوات برق تولید شود.

میرمحمدصادقی توضیح داد: صندوق توسعه به وزیر نیرو وعده داده هر زمان که از چهار میلیارد دلار پرداخت شده به نیروگاه‌ها به صندوق بازگردد، دوباره در توسعه نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها ادامه خواهد داشت. صندوق قصد دارد در صنایع توجیه‌پذیر، همزمان با سرمایه‌گذاری، سهامداری کند تا باعث رشد منابع شود.

وی افزود: در مدیریت جدید صندوق توسعه، منابع به سه دسته تقسیم شده که ۲۰ درصد برای دولت و ۳۰ درصد برای طرح‌های توسعه‌ای از جمله نیروگاه‌ها و پروژه‌های زیرساختی بوده و ۵۰ درصد هم صیانتی است. از نظر این صندوق، ۸۵ میلیون نفر سهامدارند که به نسل‌های بعدی خواهد رسید. بنابراین صندوق باید هر روز بزرگ‌تر و قوی‌تر شود.

کد خبر 18454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =