خلق پول بی‌پشتوانه؛ مشکل اصلی اقتصاد ایران

مشکل اساسی در اقتصاد ایران افزایش بی‌رویه نقدینگی و خلق پول است که مجلس و دولت باید به طور جدی مانع آن شوند.

به گزارش بیدار بورس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به راهکارهای کوتاه مدت مجلس برای کاهش نرخ تورم اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت باید مانع خلق پول به بهانه برخی کارها و تامین هزینه‌ها شوند. مجلس یازدهم در تلاش است که هر طور شده از خلق پول توسط بانک مرکزی و بانک‌ها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارکرد: دولت سیزدهم و تیم اقتصادی قول‌هایی مبنی بر کنترل افزایش قیمت و هزینه‌های جاری دولت داده‌اند که نیازمند هماهنگی دولت و مجلس است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس و دولت باید عزم خود را جزم کرده و تصمیم قاطع بگیرند که ضمن کاهش دادن هزینه‌های دولت و نقدینگی از بخش خصوصی نیز به معنای واقعی حمایت و به آن اعتماد کند.

باقری یادآورشد: به عقیده برخی کارشناسان و مسئولان، علت اصلی تورم، افزایش نرخ ارز است و همین رویکرد، پیامدهای بدی برای کشور داشته و دارد.

وی بر این باور است که عامل اصلی افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم سایر دارایی‌ها و سبد مصرفی خانوار است که نقدینگی متناسب با رشد اقتصادی رشد نمی‌کند.

این نماینده مجلس به علل رشد بی‌رویه نقدینگی در اقتصاد ایران اشاره و اظهار کرد: کسری و ناترازی بودجه دولت و ناترازی بانک‌ها، از مهم‌ترین دلایل رشد بی‌رویه نقدینگی به شمار می‌روند.

باقری اصلاح نظام بانکی را ضروری خواند و افزود: اینکه بانک‌ها بدون هیچ پشتوانه پولی خلق پول کنند، پیامدهای منفی دارد و باید اصلاح نظام بانکی در اولویت برنامه های دولت سیزدهم باشد.

کد خبر 18461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =