اقدام جدید بانک مرکزی سود بانک‌ها را نابود می‌کند؟

اوایل پاییز سال گذشته بود که موضوع راه‌اندازی رمزریال به گوش رسید و در همین راستا علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود رمز پول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش بیداربورس در همین راستا صالح‌آبادی به تازگی درباره اقدامات بانک مرکزی درخصوص رمزریال گفته که بررسی‌ها و اقدامات لازم در حال انجام است و مقرر شده که از رمزریال شهریورماه شروع به کار کند. به گفته مسئولین این اقدام ابتدا به‌صورت آزمایشی در یکی از مناطق آغاز می‌شود و سپس به سراسر کشور تسری خواهد یافت.

*رمزریال رمزارز نیست

جالب است بدانید که رمزریال به مفهموم جهانی رمزارز نخواهد بود، بلکه قرار است به جای همین اسکناسی که مردم امروزه در دست دارند، قرار گیرد بنابراین ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.

*مزایای رمزریال

ویژگی‌های این ابزار جدید پولی، سرعت بالاتر در انجام پرداخت از سوی مشتری و امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک، عنوان شده است.

*معایب رمز ریال

قابل ردیابی بودن این رمزارز ویژگی رمزارزهای جهانی را به چالش کشیده و نکته منفی در برابر رمزارزهایی مانند بیت‌کوین خواهد بود که اصل ایجاد آن را زیر سؤال می‌برد.

از سویی ریال دیجیتالی هم‌اکنون در کارت‌های بانکی ایرانیان وجود دارد بنابراین این سوال پیش می‌آید که رمزریال چه  عملکرد جدیدی خواهد داشت.

با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمزریال تحویل می‌گیرند که این رمزریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد حالا با توجه به اینکه این روزها افراد سرمایه‌دار به دلیل تورم دنبال راهی هستند که بتوانند نه تنها ارزش پول خود را حفظ کنند بلکه سودی نیز به دست بیاورند بنابراین رمزریال را محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهند دانست.

*رمز ریال و بورس

به عقیده کارشناسان به دلیل اینکه رمزریال برای سرمایه‌گذاری نیست مانند رمزارزها رقیبی برای بازارسرمایه نخواهد بود.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان از نگاهی متفاوت‌تر این رمزارز را رقیبی برای بانک دانسته‌اند که در همین راستا بر بورس نیز تاثیر گذار خواهدبود.  به گفته برخی مسئولین کارمزد رمزریال از کارمزد بانک‌ها پایین‌تر خواهد بود و این با توجه به اینکه درآمد بانک‌ها بیشتر از طریق کارمزد است تاثیر به‌سزایی بر سودسازی آن‌ها خواهد داشت.

اگر این خبر قطعی شود و کارمزدهای رمزریال پایین‌تر از بانک‌ها باشد شاهد کاهش سودسازی بانک‌ها که احتمالا با به سرانجام رسیدن برجام یکی از لیدرهای بازارخواهند بود هستیم و این مهم تاثیر بدی بر بازارسرمایه خواهد گذاشت.

*تفاوت رمزارز و رمزریال چیست؟

کاوه مشتاق مدیر توسعه کسب و کار ققنوس در خصوص رمزریال و حواشی پیرامون آن با بیداربورس به گفت‌وگو پرداخته است.

اقدام جدید بانک مرکزی سود بانک‌ها را نابود می‌کند؟

مشتاق، رمزریال را یک نوع رمزارز دانست و گفت: با توجه به نمودار فوق می‌توان فهمید که رمزریال پولی است که شخص به شخص قابل انتقال و توسط بانک مرکزی درست شده و دیجیتالی است و به صورت گسترده هم قابل دسترسی است.

او در پاسخ به این سوال که تفاوت رمزریال با رمزارز در چیست، گفت: تفاوت رمزریال با رمزارزها در این است که منتشر کننده رمزریال بانک مرکزی است بنابراین این دو تنها در نوع ناشر تفاوت دارند.

*هدف بانک مرکزی کنترل است

وی در خصوص هدف از تولید رمزریال بیان کرد: رمزریال به این دلیل ساخته‌ می‌شود که بانک مرکزی بتواند بر روی نقل و انتقالات پول کنترل داشته باشد چرا که خیلی وقت‌ها ممکن است جابه‌جایی صورت گیرد و بانک مرکزی متوجه آن نشود.

به گفته او برای اینکه بدانیم هدف دقیق بانک‌مرکزی از انتشار رمزریال چیست باید منتظر باشیم تا سپیدنامه آن منتشر شود اما عموما این انتشار به دلیل کنترل بیشتر بانک‌ها و نقل و انتقالات مردم است.

به گفته مدیر توسعه کسب و کار ققنوساینکه زیر ساخت رمز ریال چه خواهد بود و چگونه قرار است عملیاتی شود و با چه حجمی انتشار خواهد یافت نیازمند این است که بانک‌مرکزی اطلاعات کامل‌تری را در اختیار مردم قراردهد.

*رمزریال برای سرمایه‌گذاری نیست

مشتاق با بیان اینکه رمزریال با اسکناس فرق می‌کند، افزود: رمزریال محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود چرا که قیمتش با نرخ ریال جابه‌جا میشود و احتمالا نگهداری آن مثل ریال باشد.

وی ادامه داد: احتمالا رمزریال خیلی مورد استقبال عموم مردم قرار نخواهد گرفت امابرای عده‌ای که در برنامه‌های کامپیوتری مثل اپ‌ها فعالیت دارند احتمالا مورد استفاده باشد.

مدیر توسعه کسب و کار ققنوس معتقد است که این تصمیم بانک مرکزی به بانک‌های تجاری حتما صدمه میزند چرا که قدرت بیشتری به بانک‌مرکزی میدهد و  بانک‌های تجاری راضعیف می‌کند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =