انتقاد دو فعال قدیمی و کارشناس به عدم تشکیل کانون سهامداران حقیقی

دو فعال و کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش نویس جدید ارسالی کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاح قانون بازار از عدم تشکیل کانون سهامداران حقیقی انتقاد کردند.

به گزارش بیداربورس، حسین خزلی مشاور کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس پس از گذشت ۱۷ سال از تصویب قانون بازار سرمایه نهایتاً زمستان سال قبل، پیش نویس جدیدی را برای اصلاح قانون ارائه و از همه نظرخواهی کردند به رادیو گفت وگو گفت: کانون کارگزاران بورس پیش قدم شد و از فعالان بازار، جمعی از اساتید و وکلا و مدیران سابق بازار سرمایه دعوت کرد. چکش کاری های لازم انجام و جمع بندی ها دوم خرداد به مرکز پژوهش ها ارسال شد.

وی افزود: متأسفانه کمیسیون اقتصادی مجلس پیش نویس دیگری را فرستاد و نظرخواهی کرد که با پیش نویس قبلی و جمع بندی فعالان بازار سرمایه کاملا تفاوت داشت و همین موضوع باعث گلایه مندی شد. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس کمیسیون اقتصادی فرستاد و به این موضوع اشاره کرد.

خزلی ادامه داد: هنوز تشکل خود التزام و مردم نهادی از سهامداران حقیقی وجود ندارد. در پیش نویس جدید تأکید شده، سهامداران حقیقی هم باید کانون داشته باشند اما بحث بیشتر درباره روش شناسی در قانون، لزوم همگرایی عمومی و متخصصان همان حوزه و انجام مطالعات تطبیقی است.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: بورس ایران محدود نیست و منافع ۵۰ میلیون نفر را دربرمی گیرد. با وجود بزرگترین جامعه صنفی اما هیچ کانونی برای آن تشکیل نشده است. یکی از معضلات ناشی از نبود کانون سهامداران خرد این است که منافع آنها در تصمیم گیری ها بصورت مستقیم مورد توجه قرار نمی گیرد و به حاشیه می رود.

وی افزود: نظرسنجی ها درخصوص تصمیمات از جمله پیش نویس جدید مجلس بسیار محدود بود. پیش نویس قانون با مدینه فاضله ای که انتظار می رفت، تفاوت زیادی دارد و به نظر می رسد جای کار بسیار دارد.

کد خبر 18665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =