چرا نقدینگی به سمت بازارهای موازی میرود؟

روند نزولی بازار سرمایه در کنار انتشار آمارهایی مبنی بر رشد بازارهای موازی به خصوص مسکن در هفته‌های گذشته، نشان از کوچ نقدینگی به بازارهای موازی میدهد، اما دلیل اصلی این اتفاق چیست؟

به گزارش بیداربورس، در حال حاضر فاصله دلار نیمایی از دلار آزاد بااهمیت است و این سیگنال به سرمایه‌گذاران ارسال شده که با سهامداری نمی‌توانند ارزش دلاری سرمایه خود را حفظ کنند، ازهمین‌جهت، هم‌زمان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی به سمت بازارهای موازی اتفاق افتاده که قطعا بخشی ازآن به سمت بازار مسکن کوچ کرده است. چراکه آمار معاملات در خرداد ماه در تهران نزدیک به ۱۴ هزار واحد بوده و قیمت به نزدیک ۴۰ میلیون تومان در هر متر رسید؛ رشد ۸.۴ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد بیش از ۳۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل خود اتفاق افتاده که این خروج پول از بازار سرمایه و کوچ به بازار مسکن منجر به بخشی از رشد ۸درصدی ماه اخیر شده است. با این اوصاف هم‌اکنون بازار بورس، به سبب خروج پول و ریزش دو ساله، باعث تشدید تورم در بازارهای موازی شده است.

چرا نقدینگی به سمت بازارهای موازی میرود؟

  • فشار عرضه بر سهام کامودیتی‌محور

ازطرف دیگر بازار کامودیتی‌ها تحت فشار گسترده‌ای است. اخبار پایانی سه هفته اخیر که از سوی اقتصاد کشورهای غربی مخابره شده، به نفع بازارها نبوده و ریزش قیمت کامودیتی‌ها رخ داد. اگرچه به نظر میرسد بخش مهمی از ریزش قیمت کامودیتی‌ها صورت گرفته اما مادامی که بازار محدوده حمایتی مطمئنی برای کامودیتی‌ها متصور نباشد، ترجیحا خرید را به تعویق می‌اندازد و همین مساله منجر به فشار عرضه بر سهام کامودیتی محور در بورس ایران می‌شود. (در سه جدول زیر سورت شده بر اساس ریزش ماهانه را ملاحظه می‌فرمایید)
 

چرا نقدینگی به سمت بازارهای موازی میرود؟

چرا نقدینگی به سمت بازارهای موازی میرود؟

چرا نقدینگی به سمت بازارهای موازی میرود؟

  • مذاکرات پشت‌پرده

همچنین مذاکرات برای بازگشت به برجام، بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر شده است. در اوج ناامیدی‌ها، اخبار آغاز مذاکرات به گوش می‌رسد. گویی که توافق پشت پرده صورت گرفته و همه چیز مهیای امضا شدن است اما به ناگاه مذاکره بی‌نتیجه می‌ماند و این سردرگمی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بالقوه، منابع خود را به سمت بازار سهام تزریق نکنند ازاین جهت که امکان تحلیل وضعیت و پیش‌بینی آینده وجود ندارد.

  • منابع نقد، پارک شده باقی می‌ماند

جمع سه فاکتور بالا، یعنی فاصله دلار نیما از آزاد، ریزش کامودیتی‌ها و عدم شفافیت نتیجه مذاکرات باعث شده تا منابع نقد، پارک شده باقی بماند ضمن اینکه بخشی ازآن به سمت بازارهای موازی به امید بازدهی کوتاه مدت کوچ کرده و تورم بازارهای موازی را نیز تشدید کرده است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =