دست‌های پنهان معاملات بورس را مدیریت می‌کنند

به عقیده یک کارشناس، در بازارسرمایه دستی پنهان وجود دارد که معاملات را مدیریت می‌کند و به عبارتی اجازه ریزش سنگین بازارکه قیمت‌ها به جذابیت برسند و شاهد ورود پول هوشمند باشیم را نمی‌دهد از سویی جلوی رشد شدید را نیز می‌گیرد.

سهیلا صالحی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: این روزها بر خلاف سایر بازارها که در حال رشد هستند شاهد این هستیم که بازارسرمایه افزون بر این که رشدی ندارد در حال ریزش است. 
وی با بیان اینکه این وند بازارسرمایه بر گرفته از یکسری دلایل است، اظهار کرد: نااطمینانی سرمایه‌گذاران عمده و صاحبانپول‌های بزرگ را می‌توان یکی از این دلایل دانست و این نااطمینانی به این دلیل است که سرمایه‌گذاران بورس ایران با مشکلات زیادی دست‌وپنج نرم می‌کنند. 
او در تشریح مشکلات بازارسرمایه بیان کرد: قوانین و مقرراتی که برای سهامداران و شرکت‌ها وجود دارد از جمله وضع عوارض صادراتی، لغو معافیت‌های مالیاتی، دخالت در نرخ گذاری دستوری مانند عرضه خودرو در بورس کالا که مقرر شده بود با توجه به عرضه و تقاضا در بورس کالا نرخ‌گذاری شود و با خبرهای ضدو نقیض سرانجام لغو شد، از مشکلات جدی بازارسرمایه محسوب می‌شوند. 
صالحی ادامه داد: این روزها شاهد این هستیم که با نزول بازار داستان بلوک خودروسازها داغ می‌شود و به موجب آن خودرویی ها رشد می‌کنند و اما بعد از اینکه بازار در شرایط خوبی قرار می‌گیرد خبرها در مورد بلوک نقض می‌شودند که این تصمیمات اشتباه مانع صعود بازار می‌شوند. 

*حال اقتصاد جهان خوش نیست
این کارشناس بازارسرمایه در خصوص بازارهای جهانی گفت: وضعیت اقتصادجهانی خوشایند نیست و دنیا درگیر تورم است و از سویی بانک‌های مرکزی به دنبال افزایش نرخ بهره هستند مانند آمریکا که بیشترین تاثیر را بر بازارهای جهانی می‌گذارد. 
به عقیده وی نفت جهانی به خوبی توانسته قیمت خود را حفظ کند اما سایر کامودیتی‌ها از جمله بیلت و محصولات پتروشیمی ریزشی بوده‌اند که این عوامل موجب نگرانی فعالین بازار شده است. 
او با اشاره به وجود دستی پنهان در بازارسرمایه، اظهار کرد: در بازارسرمایه دستی پنهان وجود دارد که معاملات را مدیریت می‌کند و به عبارتی اجازه ریزش سنگین بازارکه قیمت‌ها به جذابیت برسند و شاهد ورود پول هوشمند باشیم را نمی‌دهد از سویی جلوی رشد شدید را نیز می‌گیرد. 
صالحی در خصوص روند بازارسرمایه در بلندمدت گفت: یکسری از سهام متاثر از جو منفی بازارسرمایه رشد خوبی را نداشتند و از ارزش ذاتی خود پایین‌تر هستند و در بلند مدت باید به ارزش ذاتی خود سوق پیدا کنند به عنوان مثال پالایشی‌ها به واسطه رشد کرک اسپردهای محصولات پالایشی گزارشات سه ماهه اول سال خوبی را منتشر می‌کنند.

*شرط پالایشی‌ها برای رشد 
این کارشناس بازارسرمایه در خصوص صنایع پرپتانسیل بیان کرد: پالایشی‌ها در بلند مدت شرایط مناسبی خواهند داشت اما به شرط اینکه قیمت نفت جهانی به زیر ۹۰ دلار نیاید و شاهد کاهش کراک محصولات پالایشی نباشیم.
وی در خصوص روند روزهای آینده دلار گفت: دلار به طور مستقیم متاثر از عوامل سیاسی از جمله برجام است و این روزها اخبار مثبتی از مذاکرات به گوش نمیرسد. 
او افزود: باتوجه به تحریم‌ها درصورت حصول مذاکرات عدد پایینی را برای دلار متصور نیستم و احتمالا در حوالی کنونی قرار گیرد و در فرضیه عدم به سرانجام رسیدن مذاکرات دلار اعداد بالاتری را خواهد دید.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =