چه کسانی در بازار بی‌رمق این روزهای بورس برنده می‌شوند؟ 

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون شرایط بورس آنچنان مساعد نیست و از رقبای خود در بازارهای موازی عقب مانده است، گفت: در این بازار خراب هم کسانی برنده هستند که به سرمایه گذاری طولانی مدت فکر کنند؛ سرمایه‌گذار حرفه‌ای کسی است که منتظر تعیین تکلیف بسیاری از پارامترهای فعلاً نامعلوم باقی نمی‌ماند و در بازار سرمایه کنونی ریسک کرده و سرمایه‌گذاری می‌کند.

سهیل پورصادقی، مدیرعامل سبدگردان اکسیژن با بیان اینکه بازار سرمایه مدت‌های مدیدی است که حال و روز خوشی ندارد به بیدار بورس، گفت: از هر یک از فعالان قدیمی بازار که بپرسی می‌گویند «پول در بازار نیست». حجم معاملات هم این گفته را تأیید می‌کند. 

وی ادامه داد: اصولاً بورس در گذشته نیز در تمام دوره‌های اول ریاست‌جمهوری همین گونه بوده است و این‌بار هم استثناء نیست. متأسفانه بعد از حباب سال ۹۹ و ریزش متعاقب آن، دست همه تازه‌واردان به بورس سوخت و فعلاً به این راحتی پول جدیدی به بازار نمی‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ناکامی بورس در این سال‌ها، اظهار کرد: بازار برای گذشتن از سطح حدودی ۱.۶ میلیون واحدی شاخص کل (معروف به حمایت واعظی که اکنون به مقاومت تبدیل شده است)، بارها و بارها (هم امسال و هم سال گذشته) تلاش بسیاری کرد، اما هر بار ناکام ماند. 

پورصادقی تصریح کرد: هم‌اکنون فعالیت در بازار سرمایه تا حدزیادی ملال‌آور شده و خرید و فروش (نوسان‌گیری) روزانه جز ضرر و زیان عایدی خاصی نداشته است. بسیاری از فعالین بازار نیز (چه در معاملات، چه در گفتگوهای دوستانه و دورهمی بورسی) بی‌تحرک‌تر از قبل و بعضاً سرگرم امور دیگر شده‌اند.

وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد که رشد کلی بازار در گروی حل شدن مجهولات بسیاری است که فعلاً پاسخ مناسبی برای اغلب آنها در دسترس نیست، ادامه داد:  آینده مذاکرات برجام (و اتفاقات پس از آن در هر دو صورت توافق یا عدم توافق) در هاله‌ای از ابهام است؛ نرخ‌های کالایی جهانی نیز در پی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو فعلاً در حال کاهش هستند. 

  • توان پیشبینی نرخ دلار نیمایی را نداریم

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسایل سیاسی با اقتصاد کشور گره خورده است، توضیح داد: سرنوشت نرخ دلار نیمایی نیز متأسفانه به پارامترهای سیاسی گره خورده که امکان پیش‌بینی را از فعالان بازار سلب می‌کند. 

پورصادقی همچنین در خصوص سهام عدالت، اظهار کرد: تکلیف آزادسازی سهام عدالت هم هنوز معلوم نشده است. میزان و قیمت دسترسی صنایع انرژی‌بر به برق، گاز و آب در آینده نزدیک نیز تعیین تکلیف نشده است.

وی ادامه داد: از طرفی نرخ بهره بین‌بانکی در داخل نیز به‌مرور در حال افزایش است. اگرچه میزان این افزایش، چشم‌گیر نیست اما به هر حال نشان از عدم پایبندی سیاست‌گذار به نرخ‌های اعلامی پیشین و لذا احتمال افزایش بیشتر آن در آینده دارد. 

پور صادقی با اشاره به اینکه تیره و تار شدن چشم‌انداز مذاکرات برجام، رشد روزافزون نقدینگی و در پی آن افزایش نرخ تورم، به‌نظر می‌رسد که سیاست‌گذار چاره‌ای جز این‌کار ندارد. گفت: به هر حال این سطح از تفاوت بین نرخ بهره و نرخ تورم نمی‌تواند مدت زیادی پایدار باقی بماند. اگر به هر دلیل در راستای کاهش رشد نقدینگی گام بر نمی‌دارد، لاجرم نرخ بهره را افزایش می‌دهد، وگرنه کنترل تورم از دستش خارج می‌شود. امری که البته مسکّن کوتاه‌مدت است و تجربه‌های قبلی هم نشان داده که بحران را تنها برای مدت اندکی به‌تعویق می‌اندازد.

  • بورس ارزان‌ترین بازار بین رقبا است

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار بورس در مقایسه با گذشته تاریخی خودش ارزان نیست (گران هم نیست)، اما در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری رقیب، ارزان‌ترین بازار است. تصریع کرد: در حال حاضر، بازارهای ملک، خودرو، سکه، لوازم خانگی یا هر کالای وارداتی دیگری بعضاً با دلار بالای ۵۰.۰۰۰ تومان قیمت می‌خورند، اما سهم‌ها در بورس با دلار نیمایی ۲۵.۰۰۰ تومان معامله می‌شوند.
وی ادامه داد: متأسفانه نوسانات شدید بورس طی این سال‌ها باعث شده که نتواند خود را به‌عنوان یک دارایی امن نشان دهد. 
پورصادقی با بیان اینکه یک ویژگی دارایی امن این است که بر روی خط روند (trendline)، آهسته و پیوسته بالا می‌رود نه این‌که مدتی به‌شدت صعودی و مدتی بعد به‌شدت نزولی باشد. گفت: امری که بازار ملک و مسکن (علی‌رغم نقدشوندگی نامناسب) توفیق بسیار زیادی در آن داشته است، اما متأسفانه دستکاری‌های پی‌درپی در بازار بورس، دامنه نوسان محدود و پروژه کردن سهم‌ها توسط عده‌ای، خدشه بسیار زیادی در آن وارد کرده است.
وی بیان کرد: اما آن‌چه مسلم است بازار بورس چه در سال گذشته و چه امسال، برای برخی تک‌سهم‌ها و صنایع بد نبوده است و فعالیت در چنین بازاری مختص حرفه‌ای‌ها و مستلزم صبر و تجربه بسیار است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دیگر از آن بازار گاوی (Bull Market) که همه سهم‌ها با هم مثبت بخورند خبری نیست. اظهار کرد:  اما با حوصله، امکان سود کردن در بازار (مازاد بر رشد تورم و دلار) قطعاً هست. اتفاقاً سرمایه‌گذار حرفه‌ای کسی است که منتظر تعیین تکلیف بسیاری از پارامترهای فعلاً نامعلوم باقی نمی‌ماند و در بازار سرمایه کنونی ریسک کرده و سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی در پایان بیان کرد:  بازدهی هم اگر باشد از آن اوست که در حال حاضر ریسک می‌کند، نه آن‌که بعد از مشخص شدن خیلی چیزها تازه می‌خواهد وارد بازار شود و سهم‌هایی که طی این مدت بالا رفته است را تازه بخرد.

خبرنگار: آرزو صباحتی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =