توافق جدید اقتصادی میان ایران و روسیه

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و روسیه برای انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق کریدور شمال – جنوب ایران خبر داد.

به گزارش بیدار بورس،  شهریار افندی زاده کفت: در تفاهمنامه اخیری که منعقد شد علاوه بر صادرات و واردات بر ترانزیت نیز تأکید شد؛ حدود چهار و نیم میلیارد دلار صادرات و واردات و تبادلات تجاری‌مان هست.

وی اضافه کرد: تبادلات میان روسیه و اتحادیه اروپا بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو بود و با توجه به شرایط اخیری که در روسیه اتفاق افتاد و با توجه به این که این تبادلات کاهش پیدا کرده است، ایران می‌تواند مسیر بسیار خوبی برای روسیه در زمینه ترانزیت باشد.

افندی زاده با بیان اینکه در سفر اخیر به توافق ترانزیت حدود ۱۰ میلیون تن رسیدیم که از طریق خاک ایران بتواند تبادلات جدیدی بین روسیه و کشورهای مختلف ایجاد شود، ادامه داد: کوریدور شمال- جنوب از مهمترین مسیرهایی است که می‌تواند این را محقق کند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر ایران و روسیه یا از طریق دریای خزر یا از طریق شبکه‌های ریلی است بنابراین اگر بتوانیم شبکه‌های ریلی خود را توسعه دهیم و بعد ناوگان خودمان از جمله لوکوموتیو و واگن را افزایش دهیم قطعاً می‌توانیم در آینده نزدیک به این رقمی که توضیح داده شد برسیم.

وی افزود: آن چیزی که برای روسیه مهم است، سرمایه گذاری است که در بندر چابهار، بندرعباس و بنادر شمالی به عنوان هاب منطقه می‌خواهند انجام دهند؛ امیدواریم از این فرصت دولت‌های روسیه و ایران استفاده کنند تا بتوانیم افزایش ترانزیت ۱۰ میلیون تن را داشته باشیم.

افندی زاده اضافه کرد:پارسال کل ترانزیت کشور ۱۱ و نیم میلیون تن ترانزیت کالا داشتیم و با اضافه شدن این ۱۰ میلیون تن، موقعیت خوبی ایجاد می‌شود که باید از آن استفاده کرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: صحبتی انجام شده که بتوانیم از نقاط مختلف روسیه به نقاط مختلف ایران امکان پروازها انجام شود و تجار و گردشگران ما بتوانند ارتباطات را برقرار کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که این توافقات کی عملیاتی می‌شود؟ گفت: قرار شد تا سال ۲۰۲۲ قرارداد برقی شدن قطار اینچه برون به گرمسار و وامی که دولت روسیه در اختیار ایران قرار داده، منعقد شود و در سال آینده میلادی به اجرا در بیاید.

افندی زاده افزود: حتی توافقی انجام شد که در همین قرارداد بتوانیم طراحی پروژه رشت- آستارا را در همین قرارداد انجام دهیم و آن ۱۶۰ کیلومتر را عملیاتی کنیم که از بندرعباس بتوانیم مستقیماً به آستارا، آذربایجان و روسیه یک خط ریلی داشته باشیم و کریدور شمال- جنوب را با توانمندی بالا به جلو ببریم.

منبع: خبرگذاری صدا و سیما
کد خبر 18885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =