مزایا و منافع معاملات گواهی سپرده شمش طلا

عضو هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به مزیت های معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا تاکید کرد، با راه اندازی این معاملات انتظار می‌رود تا ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی در سال با حفظ ذخایر فیزیکی طلا انجام شود.

به گزارش بیدرابورس و به نقل از ایرنا ، امیر خرمی شاد، عضو هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا برای نخستین بار در کشور، خاطرنشان‌کرد: ایران سالیانه هشت تن تولید طلا در معادن خود داشته که رشدی حدود ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۱ دارد.

وی افزود: روش فروش طلا تاکنون به صورت عرضه فیزیکی شمش طلا بوده است که لزوما منافع دولت و تولیدکنندگان طلا و مشتریان را تامین نمی‌کرده است. همچنین موضوع امنیت، خروج طلا از کشور و کاهش ذخایر طلا، از جمله چالش‌های این روش فوق بوده است.

خرمی‌شاد خاطرنشان‌کرد: به‌منظور مدیریت موضوع، ایمیدرو به نمایندگی از وزارت صمت ماموریت یافت تا در سریعترین زمان ممکن و با تکیه بر مکانیزم شفاف بورس کالا، اقدام به راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا کند.

وی گفت: ایمیدرو با در اختیار داشتن دو معدن طلای موته و زرشوران با مجموع تولید به ترتیب ۳۳۰ و ۹۱۴ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده طلا در کشور شناخته می­شود که به‌منظور بهبود فروش محصولات خود در بورس کالا اقدام به تعریف الگوی جدیدی کرد.

به گفته این مقام مسوول، از مزایای این الگو می‌توان به رونق گرفتن معاملات بورس کالا، قدرت نقدشوندگی بالا، امنیت نگهداری، معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، کارمزد پایین نسبت به بازار فیزیکی، پوشش ریسک تورم، شفافیت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و قابلیت دسترسی برای همه مردم، امکان معامله در بازار ثانویه و توثیق اوراق به عنوان پشتوانه دریافت تسهیلات یاد کرد.

وی اضافه‌کرد: قرارداد خزانه داری شمش طلا در هشتم خرداد ماه امسال بین ایمیدرو و بانک ملت امضا شد و قرار است ۲۵۰ کیلو طلا در فاز نخست و قابل افزایش تا پنج تن درمراحل بعدی عرضه شود.

خرمی‌شاد اظهار کرد: با راه اندازی این معاملات انتظار می‌رود تا ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی در سال با حفظ ذخایر فیزیکی طلا انجام شود.

کد خبر 18919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =