توسعه بازار مشتقه در اولویت برنامه های بورس کالا

‌مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران گفت: با توجه به اینکه ابهام مالیاتی بازار گواهی سپرده کالایی تقریبا رفع شده است، دارایی های متنوعی برای ورود به بازار گواهی سپرده و بازار مشتقه در نظر گرفته ایم و پیش بینی می شود در ماه های آینده یک بازار مشتقه با ابعاد بزرگ و پر عمق تر را در بورس کالا داشته باشیم.

به گزارش بیداربورس رحمان آراسته، ‌مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران به رسانه تصویری فرابورس گفت: زیرساخت‌های بورس کالای ایران چه در حیطه نرم‌افزارها و چه در حیطه‌های سامانه‌های معاملاتی به طور کامل آماده توسعه بازارها است در این میان گاهی اوقات شرایط سیستماتیک به ما اجازه نمی‌دهد که قراردادهای فیوچرز یا مشتقه را روی هر کالا یا محصولی اعمال و راه‌اندازی کنیم.

به گفته آراسته، تقویت و رونق بازار مشتقه در دستور کار ارکان‌ بازار سرمایه به خصوص در بورس‌ کالای ایران قرار دارد به گونه ای که توسعه این بازار و ورود کالاهای جدید در اولویت برنامه های بورس کالا در سال جاری است. 

آراسته تصریح کرد: بورس کالا برای راه‌اندازی و تقویت قراردادهای مشتقه 6 محصول استراتژیک که رفتار قیمتی آن‌ها تابعی از بازارهای جهانی است و وجود بازار مشتقه این محصولات می تواند به فعالان بازار داخلی کمک شایانی کند، برنامه ریزی کرده است.

وی با بیان اینکه بحث راه‌اندازی گواهی سپرده کالاها اولویت نخست در توسعه بازار مشتقه بورس کالاست، اظهار کرد: پس از معاملات گواهی سپرده مس کاتد، توسعه قرارداد آتی آن را در دستورکار داریم و علاوه بر محصول‌های فلزی، کالاهای کشاورزی و پتروشیمی نیز به این معاملات راه خواهند یافت.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا با بیان اینکه ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده‌ کالایی تقریبا رفع شده است، عنوان کرد: با رفع مشکل مالیاتی، معاملات کالاهای زیادی در قالب گواهی سپرده کالایی و بعد از آن، قراردادهای آتی آن محصولات آغاز می شود تا بازاری با دارایی های متنوع تر در بورس کالا شکل بگیرد. 

به گفته آراسته با توجه به حمایت های سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت توسعه بازار مشتقه در کل بازار سرمایه و همچنین رفع ابهام‌ مالیاتی در خصوص گواهی سپرده کالایی، یک دورنما و چشم‌انداز بسیار روشن در بخش بازار مشتقه بورس کالا متصور هستیم.

کد خبر 18934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =