سهم‌های کوچک محبوب بازار می‌شوند؟

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه با توجه به شرایط موجود در اقتصاد جهانی و احتمال رکود فراگیر نمیتوان انتظار بازدهی بالایی از صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی داشت و به نظر میرسد، گروه‌های کوچک و تک‌سهم‌ها و صنایعی که متاثر از تصمیمات دولت در داخل کشور هستند، می‌توانند شرایط بهتری داشته باشند.

حسن حسین‌نیا، مدیر بازاریابی و توسعه بازارکارگزاری آفتاب‌درخشان‌خاورمیانه با بیان اینکه بازارسرمایه امروز مانند روزهای گذشته ارزش معاملات پایینی داشت و بدون روند خاصی دنبال شد، به بیداربورس گفت: حجم پایین معاملات و ابهام‌های اساسی موجود در بازارسرمایه که متاثر از فاکتورهای بنیادی و سیاسی کلان هست باعث خروج قابل توجه نقدینگی از بازار شده است.

به عقیده وی حاشیه‌های قطعی برق در کنار افت نرخ‌های جهانی در شرایطی که حتی در زمان رونق بازارهای جهانی نیز امکان بهره‌برداری برای سهامداران گروه‌های بزرگ صنعت و صادراتی‌ها میسر نبود، همچنان تولید و حاشیه سود این شرکت‌ها را تهدید می‌کند.

بورس کالا زیر سوال رفته

او در تشریح علل ریزش این روزهای بازار بیان کرد: اخبار مربوط به نرخ کارشناسی سهام قابل عرضه بلوکی خودروسازان که به صورت روزانه باعث ایجاد شایعاتی در بازار شده ولی نتوانسته عامل محرکی برای بازار باشد در کنار حواشی مربوط به برخورد سلیقه‌ای با مولفه‌های اقتصادی و تعاریف ذاتی علم اقتصاد، به ویژه نحوه برخورد با عرضه و تقاضا در بورس کالا از طرف وزارت صمت و نمایندگان مجلس متاسفانه اعتبار این بازار کارا را زیر سوال برده است.

حسین‌نیا در خصوص اصلاح نظام یارانه‌ها اظهارکرد: با وجود حذف ارز ترجیحی همچنان شاهد استفاده از فاکتور قیمت‌گذاری دستوری هستیم که بدون توجه به منافع تولیدکننده عملا در صنایع غذایی و استراتژیک، تولید را با تهدید تعطیلی مواجه ساخته است.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه برجام و حاشیه‌های آن نیز همچنان ادامه دارد و افق مبهم آن و امکان محدودتر شدن تعاملات اقتصادی با دنیا به مولفه منفی برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: افزون بر وضعیت مه‌آلود برجام شرایط نرخ سود بین بانکی نیز در حال حاضر به ضرر بازار سرمایه است و این مساله به خروج نقدینگی از بازار سرعت بخشیده است.

شرط چرخش نقدینگی به بورس چیست؟

او در پیشبینی روزهای آینده بازارسرمایه گفت: به نظر میرسد باتوجه به ابهام‌های اساسی که در پیرامون اخبار موثر بر بازار سرمایه وجود دارد نمی‌توان بدون مولفه حمایتی محکم و جذاب در کنار برطرف ساختن ریشه‌ای عوامل ایجاد ابهام شاهد برگشت روند صعودی و چرخش نقدیگی به سمت بورس بود.

مدیر بازاریابی و توسعه بازارکارگزاری آفتاب‌درخشان‌خاورمیانه، با یادآوری حرف ماه‌های اخیر همه صاحب نظران مبنی بر اهمیت بازیابی اعتماد آسیب دیده، گفت البته این موضوع در ماه‌های اخیر در مقام عمل توفیق خاصی پیدا نکرده و همین موضوع باعث شد امروز ما شاهد این شرایط هستیم.

رکود در صنایع متاثر از قیمت‌های جهانی

حسین‌نیا در بررسی صنایع پیشرو بازارسرمایه اظهار کرد: باتوجه به شرایط موجود در اقتصاد جهانی و احتمال رکود فراگیر نمی‌توان انتظار بازدهی بالایی از صنایع مرتبط با قیمت‌های جهانی داشت و بیشتر باید گروه‌های کوچک و تک‌سهم‌ها و صنایعی که متاثر از تصمیمات دولت در داخل کشور می توانند شرایط بهتری پیدا کنند را مورد بررسی قرار داد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =