شرط بازگشت شاخص به روند صعودی چیست؟

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس، با افزایش ۰.۲۶درصدی معادل ۳٬۹۱۳ واحد همراه شد و در سطح یک میلیون و ۵۱۱هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز، با افزایش ۰.۰۸درصدی معادل ۳۲۳ واحدی همراه شد و سطح ۴۲۰هزار و ۹۷۶ واحدی را ثبت کرد.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادآنلاین هادی میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند معاملات بازار سرمایه پرداخت و گفت: بازار سرمایه پس از موج صعودی مناسبی که تا ابتدای خردادماه سال جاری تجربه کرد، وارد یک فاز اصلاحی شد. با ورود به این فاز، هر روز شاهد کاهش ارزش معاملات و تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی (خروج پول اشخاص حقیقی) هستیم.

وی افزود: در این دوره، برخی از اخبار نیز به فاز اصلاحی بازار کمک می‌کردند. برای مثال، اصلاح کامودیتی‌ها را شاهد بودیم که به دنبال آن، قیمت مس حتی به زیر هشت هزار دلار رسید و نرخ بسیاری از فلزات اساسی نیز با کاهش همراه بود و بخش مهمی از بازار سرمایه هم، از این تغییر نرخ‌های جهانی متاثر شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر، ابهاماتی در وضعیت برجام ایجاد شد و بسیاری از صنایع بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار دارد. این ابهامات هنوز هم پابرجا هستند و اطلاعی از نتیجه برجام وجود ندارد و این موضوع، اثرگذاری منفی بر صنایع متاثر از نتیجه مذاکرات (مانند فلزات، پتروشیمی‌ها و...) را به دنبال داشته است.

میرعلمی اظهار داشت: همچنین به دنبال انتشار نرخ تورم ماهانه و رشد بیش از ۸درصدی اعداد در یک ماه، افزایش نرخ بهره برای اشخاص متصور می‌شود. البته این موضوع، محتمل به نظر نمی‌رسد. اما اگر آمار تورم ماهانه تداوم یابد، این امکان وجود دارد که سیاست‌گذار به افزایش نرخ بهره فکر کند که نتیجه آن، تحمیل ریسک به بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع چنین ریسک‌هایی موجب شده است که ارزش معاملات، به حد پایینی برسد. ارزش معاملات که در حدود سه هزار میلیارد تومان است، توانایی هدایت بازار به سمت رشد را ندارد. درواقع برخی تاثیرات مثبت در بازار و سبز بودن شاخص‌ها، به دلیل عدم وجود فروشنده در بازار سرمایه است. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین اگر انتظار حرکت بورس در روند مثبت را داریم، باید ارزش معاملات را بسنجیم. زیرا ارزش معاملات بیانگر بازگشت یا عدم بازگشت نقدینگی به بازار است. اما تا زمانی که ارزش معاملات در محدوده سه هزار میلیارد تومان است، بازار سرمایه همچنان روند اصلاح را طی می‌کند.

میرعلمی گفت: وضعیت مبهم برجام، تحرکاتی را در برخی از بازارها مانند طلا و مسکن ایجاد کرده است. از سوی دیگر با وجود اینکه نقدینگی از بازار خارج شد، اما شاهد ورود معادل آن به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم و در یک ماه گذشته، بخشی از پول‌های خارج شده، وارد این صندوق‌ها شد. همچنین ارزش معاملات در بخش سکه رفاهی و صندوق‌های طلایی رشد کرد و تصور من این است که بخشی از این نقدینگی، وارد بازار طلا شد. 

کد خبر 18939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =