سرکوب تقاضا در بازار جهانی گاز طبیعی

تقاضای جهانی برای گاز طبیعی در سه سال آینده به دلیل افزایش قیمت‌ها و تهدید کاهش بیشتر عرضه روسیه که مانع مصرف می‌شود، سرکوب خواهد شد.

به گزارش بیداربورس، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش بازار سه ماهه خود پیش بینی کرد مصرف گاز امسال ۰.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند زیرا فعالیت اقتصادی کمتر در آسیا و افت شدید تقاضای اروپا برای گاز، رونق بازارهای آمریکای شمالی را تحت الشعاع قرار می‌دهند. رشد تقاضای جهانی تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۶۰ درصد در مقایسه با پیش بینی قبلی آژانس بین‌المللی انرژی کاهش پیدا می‌کند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: قیمتهای بی‌سابقه و اختلالات عرضه، به شهرت گاز طبیعی به عنوان یک منبع انرژی قابل اتکا و قیمت مناسب، آسیب زده‌اند. این بازبینی نزولی از رشد آتی، عمدتا نتیجه فعالیت اقتصادی ضعیف‌تر و سوئیچ کمتر از زغال سنگ یا نفت به گاز است.

این دورنما نشان می‌دهد بحران گاز در اروپا چطور به بازارهای دیگر ضربه زده است. روسیه که از نظر تاریخی بزرگترین تامین کننده گاز این منطقه بوده است، صادرات گاز را پس از اعمال تحریمهای گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، کاهش داده و بازارها را به آشوب کشیده و خریداران را به جست و جوی منابع دیگر برای تامین گاز واداشته است. محدودیت عرضه در بازار گاز کمک کرده است قیمتها نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش پیدا کنند و بدترین بحران امرار معاش اروپا در دهه‌های گذشته را رقم بخورد.

تعجیل اروپا برای خرید محموله‌های LNG به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه، به کمبود عرضه در بازار جهانی دامن زده است. ریسک اختلال بیشتر عرضه گاز از سوی روسیه منتفی نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد پیش بینی فعلی به دلیل رفتار غیرقابل پیش بینی روسیه، مشمول ابهامات زیادی قرار دارد.

جریان گاز خط لوله‌ای روسیه به اروپا در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا می کند و واردات LNG بخشی از این افت را جبران خواهد کرد. در این بین، پیش بینی می‌شود تقاضا برای سوخت در اروپا امسال حدود ۹ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین سطح سال ۲۰۲۰ برسد. در آسیا رشد تقاضا به دلیل قرنطینه‌های کووید که چین ابتدای امسال به اجرا گذاشت، آهسته شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تجارت جهانی LNG امسال پنج درصد رشد می‌کند که اندکی کمتر از نرخ رشد مشاهده شده در سال ۲۰۲۱ است. آمریکای شمالی حتی پس از توقف طولانی فعالیت یک تاسیسات صادرات بزرگ به دلیل آتش سوزی، محرک اصلی رشد در بخش عرضه خواهد بود.

کد خبر 18944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =