از وابستگی به انرژی روسیه رها شوید

آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از کشورهای آسیایی خواستند زنجیره تامین انرژی و مواد معدنی استراتژیک را متنوع کرده و به کشورهایی مانند چین و روسیه وابسته نباشند.

به گزارش بیدار بورس، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی و جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، گفتند: بحران انرژی جاری که ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه است، باید کشورهای آسیایی را وادار کند روی گذار از سوخت‌های فسیلی، تمرکز بیشتری پیدا کنند. با این حال، این امر مستلزم کاهش وابستگی این کشورها به چین برای فناوری نیروی خورشیدی و کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و روسیه برای مواد معدنی حساس است که برای خودروهای برقی و باطری‌ها نیاز دارند.

گرانهولم در مجمع انرژی سیدنی گفت: می‌خواهیم مطمئن شویم که کشورهای تحت نفوذ دیکتاتورهای نفتی، تحت نفوذ کشورهایی که در ارزشهای ما سهیم نیستند یا تحت نفوذ کشورهایی که جنبه‌های استراتژیک زنجیره تامین را کنترل می کنند، نیستیم.

این مجمع به میزبانی مشترک دولت استرالیا و آژانس بین‌المللی انرژی برگزار شد. بیرول در این مجمع گفت: چین در ۸۰ درصد از زنجیره تامین جهانی فناوری خورشیدی سهم دارد و این سهم تا سال ۲۰۲۵ به ۹۵ درصد، رشد می‌کند.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی و وزیر انرژی آمریکا گفتند: با درس عبرت گرفتن از تجربه از دست دادن عرضه انرژی روسیه، باید از اتکا به یک کشور برای یک فناوری یا سوخت اجتناب شود.

گرانهولم در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: از این که چین جای پای بزرگی در فناوری و زنجیره تامین دارد نگرانم و اگر زنجیره تامین خود را نسازیم، این مسئله ممکن است در نهایت ما را آسیب‌پذیر کند. از نقطه نظر امنیت انرژی، لازم است کشورهایی که ارزشهای یکسانی دارند، ‌ زنجیره تامین خودمان را نه تنها برای اقلیم، بلکه برای امنیت انرژی خود ما، توسعه دهند.

بیرول درباره بخش عرضه انرژی گفت: هر کسی که در حال برنامه ریزی سرمایه گذاری جدید بزرگی در سوخت فسیلی است که چند سال دیگر به بهره برداری می رسد، لازم است ریسک اقلیمی و ریسک کسب و کار برای سرمایه گذاران را بسنجد زیرا جهان در حال عبور به سوی انرژی پاک است. اگر می‌خواهیم به اهداف اقلیمی خود برسیم، باید تقاضا برای گاز، زغال سنگ و نفت را پایین بیاوریم.

بحران انرژی وخیم‌تر می‌شود

بیرول در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: کاهش جهانی عرضه انرژی که باعث کمبودهای فلج کننده شده و قیمت نیرو و سوخت را افزایش داده است، ممکن است وخیم‌تر شود.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: جهان هرگز شاهد چنین بحران انرژی بزرگی از نظر شدت و پیچیدگی نبوده است. با این حال ممکن است هنوز اوج این بحران که کل دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اتفاق نیفتاده باشد.

کل سیستم انرژی از زمان آغاز جنگ در اوکراین، ملتهب شده است. افزایش قیمت‌ها، هزینه پر کردن باک بنزین، گرمایش خانه‌ها و تامین سوخت نیروگاهها را بالا برده و به فشارهای تورمی اضافه کرده و نارضایتی‌های اجتماعی در بعضی از کشورها را به دنبال داشته است.

بیرول گفت: مانند بحرانهای نفتی دهه ۱۹۷۰ که رشد عظیم بهره‌وری سوخت و رونق نیروی هسته‌ای را به دنبال داشت، جهان ممکن است شاهد سیاست‌هایی باشد که روند گذار به سوی انرژی پاک را سرعت می بخشد. در این فاصله، امنیت تامین نفت و گاز همچنان چالشی برای اروپا و مناطق دیگر خواهد بود. زمستان امسال در اروپا، بسیار بسیار دشوار خواهد بود و این نگرانی بزرگی است و ممکن است به پیامدهای جدی برای اقتصاد جهانی منتهی شود.

بر اساس گزارش رویترز، گرانهولم و کریس بوون، وزیر انرژی استرالیا، توافقنامه‌ای را برای همکاری در زمینه تحقیقات انرژی از جمله کاهش هزینه‌های ذخیره سازی انرژی طولانی و الکترولایزرها برای تولید هیدروژن، امضا کردند.

کد خبر 19152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =