تحلیلی از عوامل موثر بر وضعیت فعلی بورس

کارشناس بازار سرمایه با ارائه تحلیلی از عوامل موثر بر وضعیت فعلی بورس، اقداماتی برای ورود مجدد نقدینگی پیشنهاد و اعلام کرد .

به گزارش بیداربورس، علی جبل عاملی با ارائه تحلیلی از شرایط بازار سرمایه به مدار اقتصادی گفت: به نظر می رسد بازار از اولویت های سرمایه گذاری، تأمین مالی و جذب نقدینگی خارج شده و بسیاری از تصمیمات فارغ از کارکردها و نقش بازار اخذ می شود و عمده توجهات معطوف به بازار پول، کنترل نرخ ارز و سیاست های مالیاتی است.

وی افزود: مهمترین نکته به اذعان کارشناسان عدم ورود نقدینگی به بازار و خروج روزانه سرمایه های حقیقی است. بازار بر خلاف سه سال گذشته بیشتر خبر محور شده و تحولات سیاسی بخصوص نتیجه مذاکرات برجامی نقش پررنگ تری را در این میان بازی می کند و تا اخبار قطعی به بازار نرسد این تردیدها ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اندک مثبت بازار این روزها مرهون نقدینگی حقیقی های قدیمی بازار و حقوقی ها است. طی سه ماهه اخیر سپرده گذاری در بانک ها افزایش چشم گیری داشت. در خرداد ماه همزمان با افزایش تورم، قیمت مسکن رشد داشت و از معیار دلاری یعنی متوسط قیمت متری مسکن در تهران معادل ۱۰۰۰ دلار، فاصله گرفت.

جبل عاملی عنوان کرد: برخی معتقدند مسکن حباب پیدا کرده و گروهی دیگر نیز بر این باورند فنر دلار در حال فشرده شدن است و به زودی آزاد شده و با افزایش حباب قیمت مسکن را پر خواهد کرد. اما آنچه که اکثرا انتظار دارند افزایش سطح عمومی قیمت ها است و اینکه چرا بازار سرمایه با تردید به این موضوع نگاه می کند را می توان در حرکت نقدینگی به سایر بازار ها دانست که در غیاب جذابیت رمز ارزها به علت افت چشمگیر قیمت ها و ترس از تکرار وقایع سال ۹۹ به سمت سپرده گذاری در بانک ها، مسکن، ارز و طلا روانه شده است.

به گفته وی، نکته دیگر انتظارات تورمی است که تحت تأثیر پیش بینی منفی افراد از آینده رخ می دهد. بانک مرکزی هم معتقد است انتظارات تورمی در کشور تا حد زیادی تحت تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد. چرا که تحت تأثیر اخبار مثبت در ۶ ماهه دوم سال گذشته‌ متغیرهای پولی روند کاهنده گرفت. اما با توجه به افزایش نرخ بهره بین بانکی، آتش انتظارات تورمی مجددا شعله ور شده و با ادامه توفق سیاست های مالی بر پولی در جهت کاهش کسری بودجه و افزایش قیمت نهاده های تولید ، تورم بیشتر دور از انتطار نیست.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: مسکن با حباب و دلار بیش از ۳۵ هزار تومان و خودرو با دلار بیش از ۴۰ هزارتومان و شاید ۵۰ هزارتومان داد و ستد می شود و حتی سکه هم این روزها دارای حباب دو میلیون تومانی است اما مشاهده می شود که بازار سرمایه علیرغم گزارش های خوب شرکت ها، پی بر ای پایین سهم ها و ارزش جایگزینی دلار بالا همچنان در محاق است.

جبل عاملی ادامه داد: این دقیقا به علت ترس و تردید نقدینگی از ورود به بازار است و گرنه با توجه به نقدینگی موجود ۵ هزار هزار میلیارد تومانی و افزایش روز افزون آن چرا باید بورس سهمی از این میان نداشته باشد؟ عدم اطمنیان بر پایه تجربیات گذشته، بدبینی به آینده و عدم اعتماد به حمایت از بازار سرمایه در کنار فرار از شفافیت می تواند عوامل مهمی باشند که نقدینگی را به سایر بازارها سوق دادند.

وی تصریح کرد: مسائل دیگری هم بازار را متأثر کرد. کاهش معنا دار قیمت کامودیتی ها با توجه به کامودیتی محور بودن بازار تحت تأثیر جنگ اوکراین و سیاست های دولت چین در کنترل کرونا، افزایش نرخ بهره، فاصله نرخ نیمایی و بازار آزاد، وقایع اخیر مربوط به بازارهای کالایی داخلی و بورس کالا، تعیین تکلیف عرضه خودروسازان، صورت های مالی بانک ها و... مواردی بودند که در وضعیت این روزهای بازار بی تأثیر نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص ورود مجدد نقدینگی به بازار توضیح داد: ورود مجدد نقدینگی به بازار به محرک هایی نیاز دارد. در شرایط فعلی باید بیش از پیش به تحلیل وزن داد و البته به بازار هم زمان داد تا خود را پیدا کند. سرمایه گذاران در کوتاه مدت اشتباه می کنند ولی در بلند مدت خیر. پس این عقب ماندگی دلاری جبران می شود و بازار آهسته می تواند خود را پیدا کند. بازار در میان مدت رشد خواهد کرد ولی نه از جنس و شرایط سال ۹۹!

جبل عاملی افزود: در این میان مهمترین کار توجه همه جانبه به بازار سرمایه است که هم وظیفه سیاست گذار است و هم فعالان بازار. دوم اینکه باید از هر گونه دست اندازی به ساحت بازار سرمایه جلوگیری شود و تصمیم گیری ها نباید از بیرون انجام شود و سومین اقدام هم بازگشت به مدار تحلیل است.

کد خبر 19406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =