نگاهی به گزارش فصل بهار وتجارت

«وتجارت» گزارش سه ماهه مربوط به بهار امسال را منتشر کرد. در این گزارش بانک تجارت در اولین فصل سال ۱۴۰۱ توانست ۷ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. هر چند این بانک، سود ۳ ریالی بهار ۱۴۰۰ را به سود ۷ ریالی در بهار امسال افزایش داد اما سود بانک تجارت در مقایسه با زمستان۱۴۰۰ کاهشی بوده است. این بانک در زمستان سال گذشته توانسته بود سود ۱۳۶ ریالی را به ازای هر سهم شناسایی کند.

به گزارش بیداربورس نگاهی به روند سود سازی بانک تجارت از سال ۱۳۹۷ دو نکته قابل توجه دارد؛ اولاً این بانک از نیمه اول سال ۱۳۹۸ در تمام فصول توانسته سود شناسایی کند. در حالی که پیش از آن، این بانک با زیان همراه بود. ثانیاً روند سودسازی بانک تجارت روند نوسانی را ثبت کرده است و در برخی فصول شاهد جهش چشم گیر در سودسازی آن بودیم.

نگاهی به اجزای درآمدی بانک تجارت نشان می‌دهد که هر چند مثبت شدن خالص درآمد تسهیلات یکی از عوامل مهم در سودساز شدن بانک تجارت است اما دو منبع درآمدی مبادلات ارزی و همچنین سود حاصل از سرمایه‌گذاری نقش اصلی را در سود سازی این بانک ایفا می‌کند. در فصولی که بانک تجارت با جهش سودسازی همراه شده که یکی از دو منبع درآمدی مبادلات ارزی یا سود حاصل از سرمایه‌گذاری با افزایش قابل توجهی روبرو شده است. نمودار زیر روند سود فصلی به ازای هر سهم و منابع درآمدی بانک تجارت را از سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد:

Untitled

همانگونه که مشخص است از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پاییز سال ۱۳۹۸ به جز در یک فصل، بانک تجارت همواره زیان ساخته بود. اتفاقاً زمستان سال ۱۳۹۷ یعنی همان فصلی که این بانک موفق به شناسایی سود شده بود، شاهد افزایش قابل توجه درآمد حاصل از مبادلات ارزی بودیم. پس از پاییز سال ۱۳۹۸ هر چند این بانک توانست در تمام فصول سود به ازای هر سهم شناسایی کند اما در فصولی شاهد جهش سودسازی بودیم که یکی از دو جز درآمدی مبادلات ارزی و سود سرمایه‌گذاری با افزایش همراه بود.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 19470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =