ایران حاضر به پذیرش توافق به هر قیمتی نیست

وزیر خارجه از آمادگی عربستان برای مذاکرات علنی خبر داد و گفت: ایران توافق را به هر قیمتی نمی‌خواهد بلکه توافق باید پایدار خوب و تامین کننده منافع باشد.

به گزارش بیدار بورس، حسین امیرعبداللهیان در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: سیاست خارجی دولت در تعامل با همسایگان و در وهله بعدی همکاری با آسیا بوده و از شروع به کار سعی شد بخش های خاموش دیپلماسی همسایگی ایران فعال شود.

حداقل ۴۰ درصد از فعالیت وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی تعلق می‌گیرد و در این راستا در حوزه ارزآوری بستر و ظرفیت‌هایی برای دستگاه های دولتی و بخش خصوصی ایجاد شد. در دیپلماسی کار با همسایگان ارزآوری ایجاد و ظرفیت ترانزیتی ایران در تعامل با همسایگان فعال شد.

ورود سفرای جدید امارات و کویت به تهران/ عربستان خواستار مذاکرات علنی

بعد از قطع رابطه عربستان با ایران برخی کشورها سطح روابط را از سفیر به کاردار کاهش دادند. در دولت جدید تلاش شد تا از همه ظرفیت ها برای تعامل با این کشورها استفاده شود و معرفی و ورود سفرای جدید امارات و کویت به تهران از جمله نتایج آن است.

پنج دور مذاکره ایران با عربستان در سطح امنیتی برگزار شد. هفته گذشته به گفته وزیر خارجه عراق، عربستان اعلام آمادگی کرد تا گفتگوها از فاز امنیتی وارد فاز سیاسی و علنی شود.

شعار ما هم شرقی و هم غربی است

امروز تکیه کشورها به آمریکا تامین کننده منافع ملی آن‌ها نیست و در مورد روسیه هم همین دید وجود دارد و ایران منافع را چه در شرق و چه در غرب به موضوعاتی گره می‌زند که دستاوردی داشته باشد. اگر دیداری با پوتین در ایران صورت بگیرد برخی می‌گویند این تابلو نه شرقی و نه غربی وزارت خارجه را جابجا کنید اما شعار وزارت خارجه هم شرقی و هم غربی و کار با همه جهان است.

عاملان ترور شهید سلیمانی در فهرست سیاه

ایران امروز وارد فاز جدیدی با متحدین یعنی کشورهای حوزه مقاومت در منطقه شده و به فاز اقتصادی رسیده و به عنوان مثال یک خط ترانزیت از ایران به عراق سوریه و لبنان و از آنجا به دریای مدیترانه ایجاد شد.

همه عاملان ترور شهید سلیمانی در فهرست سیاه قرار گرفتند. در حاشیه مذاکرات لغو تحریم‌ها به گوش رسید فقط برای حفاظت از پمپئو ۲ میلیون دلار هزینه می‌شود و طرف آمریکایی دنبال آن بود نگرانی را در این قضیه با واسطه قرار دادن طرف‌هایی بر طرف کند که با دست رد ایران مواجه شد.

رئیس جمهور به اردوغان گفت که برادری به کنار اما حق آبه ایران هم به کنار

بخشی از بحران های زیست محیطی به جنگ های گذشته در منطقه و بخش دوم هم به آب و دیپلماسی آب بر می‌گردد. مثلا درخصوص حق آبه هیرمند، مقامات فعلی هیئت حاکمه افغانستان برخلاف مقامات قبلی این کشور حق آبه ایران را پذیرفتند.مقامات افغانستان آب را رها کردند ولی برخی با شیطنت آب را منحرف کردند تا نه مردم ایران و نه مردم افغانستان نتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس جمهور در خصوص حل مسائل حق آبه ایران و ترکیه در سفر اردوغان رئیس جمهور این کشور به ایران به وی گفت برادری و دوستی به کنار اما حق آبه ایران از رود ارس هم به کنار.

توافق را به هر قیمتی نمی خواهیم

طبق سیاست رئیس جمهور در نگاه به برجام و مذاکرات، دولت باید برنامه توسعه اقتصادی پایدار را بدون نگاه به برجام دنبال کند اما همزمان وزارت خارجه لغو تحریم‌ها را هم در دستور کار قرار دهد.

متنی آماده با نود و شش درصد اتفاق نظر در مقابل است اما مشکل اینجاست باید از مزایای اقتصادی توافق برخوردار شده و آمریکا باید در این راستا تضمین بدهد که آمریکایی‌ها تا کنون ایران را از اینکه بتواند از برجام انتفاع اقتصادی ببرد قانع نکردند. در مذاکرات لغو تحریم‌ها توافق را به هر قیمتی ملاک نیست بلکه توافق باید پایدار خوب و تامین کننده منافع ایران باشد.

کد خبر 19510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =