«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

در تیر ماه تمامی بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت کاهشی داشتند. این در حالی است که تنها بازار مشتقه روند افزایشی برخودار شده است.

به گزارش بیداربورس، در بورس اوراق بهادار تهران، ارزش و حجم کل معاملات در ماه منتهی به تیر ماه، نسبت به ماه منتهی به خرداد کاهشی شد. همچنین، در این ماه شاخص هم وزن و شاخص کل نیز روند کاهشی داشتند.

بررسی معاملات بازار سهام در ماه منتهی به تیر ۱۴۰۱، حکایت از آن دارد که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۱۹.۹۸ درصد کاهش، از یک میلیون و ۴۹ هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال به ۸۳۹ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۱۶۹ میلیارد و ۲۶۷ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۳۱ میلیارد و ۵۲۴ میلیون سهم رسید که کاهش ۲۲.۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

وضعیت صعود و نزول بازارها

در ماه یادشده، تمامی بازارها نسبت به ماه گذشته وضعیت کاهشی داشتند. این در حالی است که تنها بازار مشتقه روند افزایشی برخودار شده است.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۲۲.۷۶ درصدی را در ماه جاری نسبت به ماه گذشته خود تجربه کرد و از ۳۶۱ هزار و ۸۱۱ میلیارد ریال به ۲۷۹ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه منتهی به خرداد ماه ۶۱ میلیارد و ۹۹ میلیون سهم بود به ۵۱ هزار و ۶۸۷ میلیارد سهم در تیر ماه رسید و کاهش ۱۵.۴۰ درصدی را به ثبت رساند.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

روند حرکت بازار دوم سهام همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در ماه منتهی به تیر نسبت به ماه گذشته خود، ۲۴.۹۳ درصد کاهش یافت و از ۳۷۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به ۲۷۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۳۲.۲۰ درصد کاهش، از ۸۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون سهم به ۵۹ میلیارد و ۶۴۱ میلیون سهم رسید.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

ارزش معاملات بازار بدهی با افت ۲۴.۶۶ درصدی از ۳۳ هزار و ۶۲۴ میلیارد ریال در ماه گذشته به ۲۵ هزار و ۳۳۱ میلیارد ریال در ماه منتهی به تیرماه رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۳۴ میلیون برگه به ۲۵ میلیون برگه رسید که افت ۲۵.۹۴ درصدی را نشان می‌دهد.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

ارزش معاملات در بازار مشتقه در ماه منتهی به خرداد ماه یک هزار و ۷۱ میلیارد ریال بود در ماه منتهی به تیر به یک هزار و ۱۶۲ میلیارد ریال رسید و رشد ۸.۴۶ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر ۳ هزار و ۹۹۰ درصد، از ۳۶ میلیون قرارداد در ماه قبل به یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون قرارداد در ماه منتهی به تیرماه رسید.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در ماه منتهی به تیر ماه در مقایسه با ماه پیش، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۲۷۹ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال در ماه قبل به ۲۵۳ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال در ماه یادشده رسید و افت ۹.۳۶ را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با کاهش ۷.۱۵ درصدی در این ماه نسبت به ماه قبل از ۲۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون یونیت به ۱۸ میلیارد و ۶۸۷ میلیون یونیت رسید.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

شاخص هم‌وزن کاهش یافت

بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس در ماه منتهی به تیر نسبت به ماه گذشته خود افت ۴.۴۰ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد به یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد کاهش یافت که افت ۶۷ هزار و ۷۳۴ واحدی را نشان می دهد.

همچنین، شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در ماه منتهی به تیرماه نسبت به ماه قبل کاهش داشت و با ۴.۶۵ درصد کاهش از ۴۲۳ هزار و ۴۵۷ واحد به ۴۰۳ هزار و ۷۸۲ واحد رسید و ۱۹ هزار و ۶۷۶ واحد کاهش یافت.

«بازار مشتقه» در صدر توجه سرمایه‌گذاران

منبع: سنا
کد خبر 19583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =