منتظر افزایش ۱۰ درصدی قیمت تمام‌شده محصولات غذایی و کشاورزی باشید

دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی اعلام کرد در صورت استفاده از برچسب‌های جدید برای تولید، قیمت تمام شده محصولات ۸ تا ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت .

به گزارش بیداربورس محسن نقاشی با انتقاد از طرح سازمان ملی استاندارد و وضع محدودیت‌های جدید در درج برند و نام تجاری شرکت‌ها به ایلنا گفت: برخی تولیدکنندگان برای چاپ سلفون و برچسب از بانک‌ها وام دریافت کردند و در صورت استفاده از برچسب‌های جدید ۱۰ تا ۸ درصد قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: حدود ۱۲ سال پیش سازمان غذا دارو، تولیدکنندگان را موظف کرد برچسب سلامت‌های رنگی در بسته‌بندی مواد غذایی را رعایت کنند. تشکل‌ها برای اینکه این مصوبه به تعویق بیفتد تلاش زیادی کردند. چرا که بسیاری از کارخانه لیبل‌ها چاپ شده زیادی در انبارها داشتند. به نظر می‌رسد همین تجربه دوباره با طرح سازمان ملی استاندارد تکرار شود.

این فعال صنفی ادامه داد: تجربه نشان داده نمی‌توان انتظار داشت طرح‌های این چنینی در بازه زمانی مشخص اجرا شود و تدوین کنندگان چنین طرح‌هایی بدون تردید هیچ گونه آشنایی با فرایند تولید ندارند. جریان‌های مخالف تولید هم با قوت بیشتری برای ضربه زدن ورود کرده‌اند و واحدهای تولیدی خرد از پس تامین هزینه‌های چون انرژی، خرید مواد اولیه و ... برنمی‌آیند از چرخه حذف خواهند شد. تولید واحدهای بزرگ نیز با مصوبات یک شبه مختل می‌شود.

به گفته نقاشی در حال حاضر اقتصاد ایران تحمل آزمون و خطا مصوبات را ندارد و شایسته است از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد.

عبدالنبی جرک عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع غذایی هم گفت: تولیدکنندگان موادغذایی تک محصولی نیستند و هر واحد تولیدی حداقل چند محصول را تولید و از ماه‌ها قبل برچسب‌ها و قوطی‌ها را خریداری و انبار می‌کند. از سوی دیگر تولیدکنندگان در تامین حامل‌های انرژی به خصوص برق، مواد اولیه و ... چالش‌های جدی دارند اما دولت بر موضوعاتی اصرار دارد که نه تنها مشکلی را برنمی‌دارد بلکه روند تولید را دشوارتر می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه چاپ یک برچسب حدود ۱۴۶ هزار تومان است و دور ریختن آن‌ها به معنی دور ریز حجم قابل توجهی از سرمایه است .

کد خبر 19605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =