طرح مالیات بر عایدی بر سرمایه جذابیت سوداگری را کاهش می‌دهد

مالیات برعایدی سرمایه سبب خواهد شد تا جذابیت سوداگری کاهش یابد؛ بنابراین از جنس مالیات بر رفتارهای اقتصادی مولد است، ضمن اینکه بر زندگی مردم موثر واقع می‌شود.

به گزارش بیدار بورس از سنا مالیات بر عایدی سرمایه، یکی از اجزای مالیات بر درآمد است که امروزه در بسیاری از کشورها اعمال می‌شود، این مالیات بر بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وضع می‌شود.

از معرفی مالیات بر عایدی سرمایه در جهان بیش از یک قرن می‌گذرد، اما سرعت گسترش این مالیات در ۵۰ سال اخیر، آن را بعد از مالیات بر ارزش افزوده، در جایگاه دوم قرار داده است.

عایدی سرمایه اختلاف بین قیمت خرید دارایی به اضافه برخی هزینه‌ها در طول دوره نگهداری دارایی و قیمت فروش آن دارایی است. مالیات بر عایدی سرمایه نیز به عنوان درصدی از عایدی سالیانه سرمایه تعریف می‌شود. عایدی یا منفعت سرمایه مبتنی بر این فرض است که درآمد مورد انتظاری که در زمان فروش دارایی حاصل می‌شود، بیش از درآمد پیش‌بینی‌شده در زمان خرید برای آن دارایی است.

معمولآ آن دسته از دارایی‌ها که از آنها صرفا برای انجام فعالیت شغلی در فرآیند کسب‌ و کارهای مشمول مالیات استفاده می‌شود، در پایه این نوع مالیات لحاظ نمی‌شوند.

وضع مالیات برعایدی سرمایه به خصوص در عرصه بازار دارایی‌هایی مانند خودرو، سکه، طلا، مسکن (زمین و ساختمان) و ارز می‌تواند راهکار مناسبی برای مواجه با تلاطمات و کاهش سوداگری و دلالی در این بازارها باشد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره مزایای مالیات برعایدی بر سرمایه، بیان کرد: مالیات بر عایدی به معنای مالیات از رفتارها و اقداماتی است که خارج از مسیر مولد اقتصاد انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اجرای این طرح در کشور افزود: ضروری است در اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری در تولید صورت گیرد و سرمایه‌ها به سمت خرید و فروش ارز و ملک و خودرو حرکت نکند.

نماینده مردم اصفهان در ادامه عنوان کرد: مالیات برعایدی سرمایه سبب خواهد شد تا جذابیت سوداگری کاهش یابد؛ بنابراین از جنس مالیات بر رفتارهای اقتصادی مولد است، ضمن اینکه بر زندگی مردم موثر واقع می‌شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: این طرح مانع رفتارهایی که بازارها را به سود دلالان داغ می‌کند، خواهد شد؛ بنابراین با انجام این کار بدون شک عدالت اجتماعی شکل گرفته و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند و امید می‌رود به عنوان مثال شاهد اختلاف ۲۰۰ میلیون قیمت کارخانه و بازار در صنعت خودرو نخواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس تصریح کرد: این طرح دارای ۹ ماده با تبصره‌های متعدد است، امیدواریم گام مهمی در جهت موضوع اصلاح مالیات‌ها مستقیم در کشور برداشته شود.

کد خبر 19610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =