رکوردشکنی‌های بورس کالا ادامه دارد

بررسی آمار ۴ ماهه امسال معاملات بورس کالای ایران بیانگر آن است که رکوردشکنی‌های پیاپی این بورس در سال جاری نیز ادامه دارد به گونه‌ای که رکوردهای جدیدی در بازارهای مالی، مشتقه و فیزیکی به ثبت رسیده و ارزش کل معاملات با رشد ۷۵ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ۲۸۷ همت (هزار میلیارد تومان) گذشت.

به گزارش بیدار بورس، در ۴ ماهه ابتدایی امسال در مجموع نزدیک به ۳۴ میلیون و ۸۴۷ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۷۰ هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالا مورد دادو ستد قرار گرفت که رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل در حجم و ۷۲ درصدی در ارزش معاملات داشته است.

بیشترین حجم و ارزش معاملات به تالار محصولات صنعتی و معدنی با معامله ۲۹ میلیون و ۳۰۶ هزار تن محصول به ارزش ۱۶۲ هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان تعلق داشت. اکثر محصولات عرضه شده در این تالار شاهد رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات بودند و این موضوع به معنای اقبال خوب و استقبال مطلوب صنایع و خریداران به بازار شفاف بورس است.

در تالار محصولات پتروشیمی نیز رشد مطلوبی در معاملات به ثبت رسید به گونه ای که بیش از ۲ میلیون تن محصول به ارزش ۶۱ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان در این تالار مورد داد و ستد قرار گرفت که رشد ۲۱ درصدی در حجم و ۵۳ درصدی در ارزش معاملات داشت.

در تالار فرآورده های نفتی نیز ۳ میلیون و ۲۵۴ هزار تن انواع محصول به ارزش ۴۱ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که اگرچه در حجم افت داشت اما به لحاظ ارزش رشد ۴۰ درصدی را به ثبت رسانده بود.

داده کاوی‌ها نشان می‌دهد در بازار فرعی نیز با رشد ۶۱۵ درصدی، حجم معاملات به بیش از ۲۷۲ هزار تن رسید و ارزش معاملات با رشد ۵۲۷ درصدی ۴ هزار و ۵۳۹ میلیارد تومان شد.

در این مدت همچنین ۱۸۱ کیلوگرم طلا فروخته شد که ارزشی بالغ بر ۳۲۸ میلیارد تومان داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه ۱۴۱ درصدی در حجم و ۲۴۲ درصدی در ارزش معاملات داشت.

ثبت معامله ۱۰ تن زعفران در تالار کشاورزی از دیگر دستاوردهای بورس کالا در ۴ ماهه ابتدایی امسال بود به گونه ای که این میزان زعفران ارزش ۳۰۴ میلیارد تومانی را رقم زد و رشد ۳۰۰ درصدی در حجم و ۱۱۳۱ درصدی را در ارزش در کارنامه شرکت به ثبت رساند.

در بازار قراردادهای مشتقه نیز رشد ۲۴ درصدی ارزش معاملات گزارش شد و دست به دست شدن یک میلیون و ۳۴۵ هزار قرارداد در این بازار ارزشی معادل ۴ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان را رقم زد.

در این بازار قراردادهای اختیار معامله با رکورد های بی نظیری که از خود به ثبت رساندند خودنمایی می کردند به گونه ای که از ابتدای راه اندازی این ابزار هیچ گاه در دوره ۴ ماهه چنین ارقامی به ثبت نرسیده بود. بررسی ها نشان داد در ۴ ماهه امسال ۵۲۶ هزار قرارداد اختیار معامله به ارزش ۸۹ میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شد که ۴۹۰۱ درصد از نظر حجم و ۱۸۸۳ درصد از نظر ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

در این مدت ۸۱۹ هزار قرارداد آتی نیز منعقد شد و ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند که اگرچه از نظر حجم کاهشی بود اما از نظر ارزشی با رشد ۲۲ درصدی همراه بود.

معامله گران در بازار ابزارهای مالی نیز رکوردشکنی کردند و توانستند ۲ میلیارد و ۲۱ میلیون و ۹۲۲ هزار قرارداد را دست به دست کنند و ارزشی بالغ بر ۱۲ هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان را رقم بزنند. رشد حجم معاملات ۴۵۵ درصد و ارزش معاملات ۲۸۴ درصد گزارش شد. این میزان از معاملات هیچ گاه در این برهه زمانی در بورس کالای ایران تجربه نشده بود.

تا پایان تیر ۳۵۹ میلیون و ۴۳۱ هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش ۷ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود که ۱۱۸۹ درصد در حجم و ۳۱۸ درصد در ارزش رشد داشت.

معامله گران در این مدت همچنین نزدیک به یک میلیارد و ۶۶۲ میلیون و ۴۹۱ هزار قرارداد در صندوق های سرمایه گذاری منعقد کردند و ارزش این معاملات بیش از ۴ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان اعلام شده است که به لحاظ حجم ۴۰۶ درصد و از نظر ارزش ۵۶۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

کد خبر 19628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =