بورس کالا گزینه‌ای مناسب برای کاهش رکود بازار مسکن

یک کارشناس بازارهای کالایی درباره ابزارهای کالایی برای کنترل نوسان‌ها در بازار مسکن گفت: هم اکنون با توجه شرایط تورمی موجود در کشور، شرایط خرید کامل یک مسکن دشوارتر از قبل شده است. اوراق سلف مسکن سبب خرید قطعه‌های مسکن و افزایش سرمایه‌گذاری در آن و استفاده از این اوراق در معاملات ثانویه و سود خریداران از نوسان‌های تورمی می‌شود. همچنین اوراق سلف مسکن نقدینگی مناسب را برای سازنده جهت تامین مالی بدون درگیری جهت دریافت وام‌های بانکی فراهم می‌کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از کالاخبر، امیر صادقی کارشناس بازارهای کالایی با اشاره به اینکه از اوراق سلف مسکن به عنوان اوراقی برای پیش خرید یا همان پیش فروش یاد می‌شود، گفت: با استفاده از این اوراق، به قیمت کنونی، مبلغ کالایی (مسکن) پرداخت شده و با دریافت رسید، فروشنده تضمین می‌کند که آن کالا (مسکن) در یک سر رسید معین به افراد تحویل داده شود.

صادقی تصریح کرد: بر اساس گام‌های که برای فرآیند اجرایی شدن یکی از عقود اسلامی در بازار سرمایه طی و شفاف می‌شد، مراحل این اوراق انجام شده و بحث تصویب در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به گام‌های نهایی رسیده است.

این کارشناس حوزه بورس های کالایی ادامه داد: هم اکنون با توجه به شرایط تورمی موجود در کشور، شرایط خرید کامل یک مسکن دشوارتر از قبل شده است. اوراق سلف مسکن سبب، خرید قطعه‌های مسکن و افزایش سرمایه گذاری در آن و استفاده از این اوراق در معاملات ثانویه و سود خریداران از نوسان‌های تورمی می‌شود.

وی تاکید کرد: اوراق سلف مسکن یک نقدینگی مناسب برای سازنده جهت تامین مالی بدون درگیری جهت دریافت وام‌های بانکی خواهد شد.

پیش از این مجید پیره، دبیر و مسئول دبیرخانه کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود، اوراق سلف مسکن در کمیته فقهی جمع‌بندی شده، اما نهایی شدن سازوکار استفاده از آن در بورس کالا، به تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا بستگی دارد.

کد خبر 19632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =