رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

بیش از ۱۴میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۱۶هزار و ۸۳۶میلیارد ریال در ۴ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۵۶درصدی حجم و رشد ۲۲۶درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش بیداربورس، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۴ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۷۷روز معاملاتی تعداد ۳۱۱میلیارد و ۷۰۵میلیون ورقه بهادار در ۲۴میلیون و ۲هزار نوبت به ارزش ۲۹۱۷۵هزار و ۱۴۲میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۱۵۶درصدی حجم، افت ۸ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۲۹۰درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در ۴ ماه گذشت تغییر مالکیت ۷۲میلیارد و ۳۱۲میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۵۱هزار و ۹۳۴میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۶۰میلیارد و ۶۲۸میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۵۰هزار و ۹۷۸میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۹۱درصدی حجم و رشد ۹۳درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۵۸درصدی حجم و رشد ۶درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۳۰میلیارد و ۵۷میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۷۲۸۹هزار و ۶۱۲میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۳۳۳درصدی حجم و ۳۲۴درصدی ارزش معاملات این بازار در ۴ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۴۹میلیارد و ۶۲۲میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۶۲۰هزار و ۴۴۴میلیارد ریال و ۱۴میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۱۶۸۳۶میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۰۸درصدی حجم و ۱۱۵درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۵۶درصدی حجم و رشد ۲۲۶درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸هزار و ۵۵۴واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۶.۳ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۱۹هزار و ۵۳۹واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰هزار و ۱۹۵میلیارد ریال بود در پایان تیرماه با ثبت رشد ۷درصدی در ۴ ماه گذشته در پایان تیرماه به عدد ۱۸۵۲۰هزار و ۹۷۴میلیارد ریال رسید.

کد خبر 19649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =