نشست هم‌اندیشی صندوق‌های جسورانه و خصوصی برگزار شد

روز شنبه جلسه‌ همفکری در خصوص صندوق‌های جسورانه و خصوصی با حضور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران صندوق‌های جسورانه و خصوصی برگزار شد.

به گزارش بیداربورس، در ابتدای نشست هم‌اندیشی صندوق‌های جسورانه و خصوصی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به لزوم پایش مستمر ابزارهای موجود و تلاش بر کاربردی کردن آن‌ها در بازار سرمایه، به تشریح اقدامات لازم به منظور رسیدن به این مهم پرداخت.

علیرضا ناصرپور با اشاره به برداشته شدن «الزام به گذشت ۳ سال از فعالیت شرکت‌های موضوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی» تاکید کرد: این نکته، به امکان سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در شرکت‌هایی جدیدی که پتانسیل بالایی در جذب منابع و در عین حال سرعت بالایی در خلق ارزش برای صندوق دارند، می‌انجامد.

این مقام مسئول با اشاره به تغییراتی در نحوه ورود صندوق‌ها به شرکت‌های موضوع سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: صندوق‌ها می‌توانند در قالب بدهی قابل تبدیل به سهم وارد شرکت سرمایه‌پذیر شوند.

او با بیان اینکه امکان تصدی سمت مدیر صندوق‌های جسورانه و خصوصی توسط اشخاص حقوقی غیر نهاد مالی در دست اقدام است، اظهار امیدواری کرد: با رفع این محدودیت، مجموعه‌های دارای سابقه مناسب در این حوزه می‌توانند به این اکوسیستم وارد شوند و از ابزارهای بازار سرمایه در راستای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرده و در نهایت موجب خلق ارزش برای دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها شوند.

به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، بر اساس اساسنامه، عمر صندوق‌ها ۷ سال است که این مدت با درخواست صندوق قابل افزایش است.

همچنین در ادامه این نشست، حاضرین جلسه که متشکل از مدیران ۱۷ صندوق جسورانه و خصوصی موجود در بازار بودند به بیان نکات خود درباره این صندوق‌ها پرداختند.

اهم دغدغه فعالان این حوزه پیرامون استراتژی خروج، عدم امکان مدیریت مجموعه‌های تخصصی به غیر از نهادهای مالی بر صندوق‌های یادشده، محدودیت عمر صندوق، ناشناخته بودن این ابزار در بازار سرمایه، وجود چالش و ریسک‌های موجود در اکوسیستم فناوری، طولانی بودن فرآیند ارزیابی شرکت‌های سرمایه‌پذیر توسط مدیر صندوق و غیره بود. در همین راستا نیز، پیشنهادهایی به‌منظور بهبود وضعیت ارائه شد.

در پایان نشست همفکری صندوق‌های جسورانه و خصوصی، ضمن اشاره به اینکه برخی از پیشنهادهای اصلاحی معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در کمیته تدوین مقررات قرار گرفته و به زودی در هیئت مدیره سازمان تصویب می‌شود، به اهم اقداماتی که در آینده اجرایی خواهد شد، پرداخته شد.

منبع: سنا
کد خبر 19661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =