مالیات خانه‌های خالی؛ ‌ شوخی تلخ دولت با بازار مسکن!

در شرایطی که دولت مدت‌هاست طرح مالیات بر خانه های خالی را به عنوان راهکاری برای مدیریت بازار مسکن و نقدینگی در کشور اعلام کرده، افشای رقم دریافتی از این محل توسط دولت، حواشی جدیدی را برای آن ایجاد کرده است.

به گزارش بیداربورس، طرح مالیات خانه های خالی ازجمله طرح‌هایی بود که با تبلیغات و سروصدای زیاد رونمایی شد و دولت مدعی بود می‌تواند از این ابزار برای مدیریت بازار مسکن و هدایت نقدینگی سرگردان در کشور به سمت پروژه‌های مولد استفاده کند. اما در حالیکه انتقادات زیادی به اجرای قانون مالیات خانه‌های خالی مطرح می‌شود، بررسی عملکرد سه ماه درآمدهای مالیاتی نیز نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۵.۸ میلیون تومان مالیات از این خانه‌ها اخذ شده است!

آن‌طور که آمار رسمی نشان می‌دهد در سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیار معادل ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه برای اخذ مالیات شناسایی شد که بر اساس آخرین آمارها، میزان مالیات دریافتی از این خانه‌ها کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده است.  

چرا طرح مالیات خانه‌های خالی "طرح" نشد؟

انتقادات به طرح پر سر و صدای دولت بسیار زیاد است؛ این انتقادات شامل مسایل مختلفی همچون روند شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه تا اخذ مالیات از آن‌ها است زیرا گفته می‌شود که وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد مربوطه برای شناسایی خانه‌های خالی سریع و کارآمد عمل نمی‌کند. از سوی دیگر سازمان مالیاتی نیز همواره به‌عنوان مجری طرح مورد انتقاد بوده است.

از جمله اشتباه‌های عجیب در اجرای این طرح اینکه وزارت راه و شهرسازی در برخی موارد به اشتباه محل سکونت افراد را به عنوان خانه خالی اعلام می‌کند یا اطلاعات خانه‌های شناسایی شده برای اخذ مالیات ناقص است یا فرآیند شناسایی و ارسال اطلاعات خانه‌های خالی به سازمان مالیاتی بسیار زمانبر است.  

درآمد سه‌ماهه دولت از مالیات خانه‌های خالی: کمتر از ۶ میلیون تومان!

بررسی عملکرد سه ماهه درآمدهای مالیاتی در سال‌جاری به نوعی این انتقادها را تایید می‌کند؛ براساس این آمار در این مدت فقط ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی خالی از سکنه دریافت شده است.  

براساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،   مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،   ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

البته، ۵۶۸ هزار خانه خالی شناسایی شده مربوط به ۹ ماهه سال گذشته است که باید تکمیل شود اما با گذشت ۳ روز از مهلت قانونی سازمان امور مالیاتی (پایان تیرماه) برای اعلام خانه‌های خالی شناسایی شده در ۱۲ ماهه سال گذشته و محاسبه مالیات آن‌ها، هنوز اعلامی در این زمینه صورت نگرفته است.  

راهکاری که خودش معضل شد!

با توجه به افزایش آمار خانه‌های خالی در کشور و موفق نبودن شناسایی این خانه‌ها، بسیاری بر این باورند که معضل خانه‌های خالی شرایط بازار تهران را بحرانی کرده است، حتی رییس سازمان امور مالیاتی نیز در جلسه اخیر خود در شورای شهر صراحتا اعلام کرد مالیات خانه‌های خالی نتوانسته نقش تنظیم‌گر خود را آن‌گونه که انتظار می‌رفت، ایفا کند.

این در حالی است که مدیریت شهری اعلام آمادگی کرده با سامانه‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند به فوریت نسبت به شناسایی و وصول درآمد از محل مالیات‌های ملکی اقدام کند. پیشنهادی که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران مطرح کرد و برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیز تکرار کردند این بود که وصول مالیات‌های ملکی به مدیریت شهری واگذار شود؛ پیشنهادی که با نسخه جهانی وصول مالیات در دنیا تطابق دارد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =