تحلیل صالح آبادی از برنامه های توسعه و لزوم اصلاح در روابط صنعت بانکداری

رییس کل بانک مرکزی با انتقاد از برنامه های توسعه قبلی و ادامه فرهنگ غلط، خواهان اصلاحاتی در احکام مشخص مانند رابطه دولت با بانک ها و بانک مرکزی و... شد.

به گزارش بیدار بورس، علی صالح آبادی در جلسه مرکز پژوهش های مجلس با موضوع ضرورت تغییر ریل سیاست گذاری در تدوین برنامه هفتم توسعه،اعلام کرد: برنامه های توسعه به دلیل تعیین اهداف و اداره چند سال آینده اهمیت دارد و  هر چه جهت گیری ها واقع بینانه تر و اجرایی تر باشد باعث حرکت در مسیر درست خواهد شد.

در برنامه های توسعه قبلی انحرافاتی مانند تفاوت هایی اهداف و واقعیت های برنامه ششم، وجود داشت و در برنامه نمی توان آرمان‌ها را نوشت و الزامات و پیش نیازها را مورد نظر قرار نداد. چرا که منجر به کاغذی شدن برنامه ها می شود. بنابراین اهداف برنامه هفتم و الزامات تحقق هم باید تعریف شود.

متاسفانه فرهنگ غلطی راه افتاده که با وجود اطمینان از عدم تحقق بعضی شاخص‌ها، زشت تلقی می شود که  آن شاخص پایین در نظر گرفته نشود. به همین دلیل در تدوین برنامه توسعه، کمتر به بایدها و نبایدها توجه شده است.

از جمله الزامات مهم تدوین برنامه هفتم توسعه، جنبه های اقتصادی محدودیت منابع مالی است که متاسفانه نگاه تامین مالی، بانک پایه بوده و همه  تکالیف بر عهده بانک ها است. بارها شنیده شده که بانک ها باید میزان‌ مشخصی از منابع را تامین و تسهیلات خاصی را پرداخت کنند. این در حالی است که تامین مالی باید از بانک و بازار سرمایه و منابع خارجی باشد اما سئوال مهم این است که برای سوق دادن منابع مردمی به فعالیت های مولد اقتصادی چه می شود کرد؟

اصلاح نظام بانکی هم بسیار مهم بوده و در تدوین برنامه به برخی اصلاحات در احکام مشخص مانند رابطه دولت با بانک ها و بانک مرکزی، روابط بانک ها با بانک مرکزی و مردم نیاز است. بنابراین همه دستگاه ها باید در کنار هم قرار گیرند و به اصلاحات کمک کنند.

تدوین استراتژی توسعه و بهبود فضای کسب و کار هم بسیار مهم است و باید پایان برنامه ها را دانست. امید است با نگاه برنامه ای، اصلاحاتی انجام  و اهدافی ترسیم شود تا برنامه هفتم واقع بینانه و قابل دسترس باشد.

کد خبر 19663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =