صادرات غلات اوکراین ازسر گرفته‌ می‌شود؛ اما با هشدار!

اوکراین روز یکشنبه (۲۴ جولای) تلاش‌های خود را برای از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه تحت توافقی با هدف کاهش کمبود غذا در جهان ادامه داد اما هشدار داد که با حمله روسیه به اودسا، تحویل کالاها آسیب خواهد دید.

به گزارش بیداربورس، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور حمله روز شنبه را بربریت خواند که نشان داد نمی‌توان به مسکو برای اجرای توافقی که فقط یک روز قبل با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل منعقد شد اعتماد کرد. رادیو اوکراین به نقل از ارتش اوکراین پس از این حمله گفت که موشک‌ها به منطقه انبار غلات بندر اصابت نکرده و خسارت قابل‌توجهی وارد نکرده است و کی‌یف گفت که آماده سازی برای ازسرگیری حمل غلات ادامه دارد.

الکساندر کوباکوف وزیر امور زیرساختی اوکراین گفت: ما به آماده سازی فنی برای راه اندازی صادرات محصولات کشاورزی از بنادر خود ادامه می‌دهیم.

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش یک کشتی جنگی اوکراینی و یک انبار تسلیحات در اودسا را با موشک هدف قرار داده‌اند. توافقی که روز جمعه بین مسکو و کیف امضا شد، به عنوان یک پیشرفت دیپلماتیک برای جلوگیری از افزایش قیمت جهانی مواد غذایی مورد استقبال قرار گرفت و مقامات سازمان ملل اعلام کردند که می‌تواند محموله‌های غلات اوکراین را به سطح ۵ میلیون تن در ماه قبل از جنگ بازگرداند اما مشاور اقتصادی زلنسکی روز یکشنبه هشدار داد که حمله به اودسا نشانه دور از دسترس بودن آن است.

او گفت که اوکراین ظرفیت صادرات ۶۰ میلیون تن غلات را در ۹ ماه آینده دارد اما اگر بنادر این کشور نتوانند به درستی کار کنند تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید. از آنجایی که جنگ در روز یکشنبه وارد ششمین ماه خود شد، هیچ نشانه‌ای از وقفه در جنگ مشاهده نشد.

حملات به اودسا با محکومیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، ایالات‌متحده، بریتانیا، آلمان و ایتالیا مواجه شد.

بر اساس گزارش رویترز، اوکراین و روسیه از صادرکنندگان پیشرو جهانی گندم هستند و محاصره بنادر اوکراین توسط ناوگان دریای سیاه روسیه از زمان تهاجم مسکو در ۲۴ فوریه، ۱۰‌ها میلیون تن غلات را به دام انداخته و تنگناهای زنجیره تامین جهانی را بدتر کرده است. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، همراه با تحریم های غرب بر روسیه، این کشور تورم قیمت مواد غذایی و انرژی را افزایش داده و حدود ۴۷ میلیون نفر را به گرسنگی حاد سوق داده است.

کد خبر 19672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =