پیش بینی و معرفی بهترین صنایع پربازده بورس برای سرمایه گذاری در ۶ ماه آینده

دو کارشناس بازار سرمایه با بررسی متغیرهای داخلی و خارجی، صنایع پر بازده برای سرمایه گذاری طی ۶ ماه آینده را پیش بینی کردند.

به گزارش بیداربورس، علی خسروشاهی درباه پیش بینی پربازده‌ترین صنایع بورسی طی۶ ماه آینده به دنیای اقتصاد اعلام کرد: براساس روند حرکتی بازارهای جهانی به‌نظر می‌رسد نرخ انرژی همچنان در ریل صعودی بماند و نفت نیز تا حدودی با افزایش نرخ همراه شود. از طرفی دیگر طبق آمار منتشره در گزارش عملکرد فصلی پالایشی‌ها انتظار می‌رود این صنعت در سال‌جاری نیز عملکرد مناسبی به ثبت برساند.

با در نظر گرفتن این عوامل و همچنین پس از برگزاری مجامع این گروه، نسبت P/E پالایشی‌ها حدود ۴ مرتبه و حتی کمتر از آن است و به‌ نظر می‌رسد با به پایان‌ رسیدن روند نزولی بازار این صنعت از ظرفیت مناسبی برای کسب بازدهی بیشتر برخوردار باشد.

در میان پتروشیمی‌ها نیز شرکت‌های دارای وابستگی بیشتر به کامودیتی‌ها احتمالا در ادامه مسیر با مخاطراتی همراه خواهند شد اما سایر شرکت‌ها به نسبت وضعیت مناسب‌تری خواهند شد. 

این شرایط درحالی ادامه دارد که به‌نظر می‌رسد روند رکودی و کاهشی فلزات اساسی تا پایان سال‌ میلادی ادامه داشته باشد و این موضوع به تنهایی مانعی جدی برای سودآوری بیشتر فلزی‌ها خواهد بود.

در گروه دارویی نیز آزادسازی ارز نمی‌تواند تاثیر و تناظر مستقیمی با سودسازی این صنعت داشته باشد. در این‌خصوص باید به تحلیل یک‌ به‌ یک سهم‌های این صنعت پرداخت و تاثیر این سیاست بر عملکرد شرکت‌های دارویی را بررسی کرد.

سیمانی‌ها در روزهای گذشته مورد اقبال بازار بودند و مهم‌ترین ریسک پیشروی آنها، قیمت‌گذاری دستوری است که مانع از رشد این صنعت شده اما به‌ طور کلی این صنعت همگام با بازار حرکت خواهد کرد و انتظار می‌رود با بازگشت بازار به سیر صعودی، سیمانی‌ها نیز با روند هم مسیر شوند.

با این اوصاف در میان گروه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری، سهام پالایشی‌، پتروشیمی‌ و سیمانی‌، صنایع منتخبی هستند که علاوه‌ بر سودآوری پایدار و مثبتی که دارند در ارزنده‌ترین قیمت‌ها بوده و ظرفیت مناسبی برای رشد سود آوری دارند. در رتبه‌های بعدی هم سهام فلزی‌ و دارویی‌ قرار دارند که احتمالا در میان‌ مدت توجه سرمایه‌گذاران را جلب خواهند کرد.‌

مسعود میرزاباقری هم اعلام کرد: به‌زعم نظر برخی کارشناسان، رکود بازارهای جهانی موجب کاهش قیمت کامودیتی‌ها خواهد شد و در مقابل عده‌ای معتقدند به دلیل کاهش عرضه ناشی از جنگ اوکراین و روسیه این رکود به‌ویژه در بخش انرژی و صنایع وابسته به آن ‌به شکل رکود تورمی ظاهر خواهد شد.

در صورت بروز رکود تورمی به‌نظر می‌رسد صنایع پتروشیمی و پالایشی متضرر خواهند شد اما اگر شرایط رکودی بر بازارهای جهانی حاکم شود، بخش بالا دست این صنایع با کاهش حاشیه سود همراه خواهند شد.

از طرف دیگر بازار کالاهای پایه نگاهی به شرق آسیا دارد و با توجه به اینکه به‌نظر می‌رسد اقتصاد چین نیز در ادامه مسیر رکود داشته باشد، شرکت های فلزی‌ به‌تبع آن شرایط مناسبی برای سود آوری نخواهند داشت.‌

کد خبر 19706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =