کاهش نرخ بهره، اقتصاد ژاپن را نابود می‌کند؟

سیاست‌گذاران بانک ژاپن افزایش دستمزدها را کلیدی برای دستیابی به هدف تورم دو درصدی خود می‌دانند و بر عزم بانک برای پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره با وجود نشانه‌های فزاینده فشار قیمت‌ها تاکید کردند.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکونومیک، بر اساس صورتجلسه تعیین نرخ روز سه‌شنبه، سیاست‌گذاران بانک ژاپن بر لزوم حفظ نرخ‌های بهره فوق‌العاده پایین برای حمایت از اقتصاد شکننده و اطمینان از همراهی افزایش تورم با دستمزدهای بالاتر توافق کردند.

با این حال، برخی از اعضای هیات مدیره ۹ نفره خواهان افزایش قیمت‌ها بودند که منجر به تغییر در تصورات مردمی شد که از دیرباز بر این باور بودند، تورم و دستمزدها در آینده افزایش چندانی نخواهند داشت.

البته اعضا توافق کردند که اقتصاد برای مقابله با ضربه ناشی از افزایش قیمت کالاها و اختلالات عرضه ناشی از قرنطینه‌های کووید-۱۹ چین، به حمایت پولی گسترده نیاز دارد.

یکی از اعضای هیات مدیره گفت: ژاپن باید اقتصاد مقاومتی ایجاد کند که در آن مصرف همچنان افزایش یابد حتی زمانی که شرکت‌ها قیمت‌ها را افزایش دهند.

یکی دیگر از اعضای این بانک اظهار کرد: بانک مرکزی ژاپن باید تسهیلات پولی را حفظ کند تا زمانی که افزایش دستمزدها به یک روند تبدیل شود و به ژاپن کمک کند تا به هدف قیمتی خود به‌طور پایدار و باثبات دست یابد.

شاخص قیمت‌ مصرف‌کننده ژاپن در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته ۲.۲ درصد افزایش یافت که بیشتر از هدف بانک مرکزی بود و بیشتر به دلیل افزایش هزینه‌های سوخت و کالا ناشی از جنگ در اوکراین است.

در نشست ژوئن، بانک مرکزی ژاپن، نرخ بهره فوق‌العاده پایین را حفظ کرد.

این بانک متعهد شد از سقف بازده اوراق قرضه با خرید نامحدود دفاع کند و موج جهانی انقباض پولی را در جهت نشان دادن عزم خود برای تمرکز بر حمایت از بهبودی ضعیف مهار کند.

کد خبر 19744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =