سه پیشنهاد مهم وزیر اقتصاد به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه ای به محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور از او خواسته تا برای اجرای موثر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که نیازمند مشارکت گسترده فعالان اقتصادی خرد و کلان کشور است، سه پیشنهاد این وزارتخانه را جهت پیاده سازی مرحله ای این قانون که از مهرماه سال ۹۸ لازم الاجرا است و زیرساختهای آن در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ فراهم شده، در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب نماید.

به گزارش بیدار بورس، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارسال نامه ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور بر ضرورت تصویب و ابلاغ احکام مالیاتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید کرد و گفت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهرماه سال ۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و علیرغم اینکه قانونگذار برای اجرای آن ۱۵ ماه در نظر گرفته، لیکن این قانون در دولت دوازدهم اجرایی نگردیده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و استقرار تیم اقتصادی دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی کشور، اجرای قانون مذکور به عنوان مهمترین اولویت سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته شده و سامانه مودیان از تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۱ پس از تولید و انجام تست های سرد و گرم وارد مرحله پیاده سازی شده است.

از طرفی نظر به اینکه قانون مذکور از حیث پیاده سازی و اجرا علاوه بر ایجاد سامانه و آمادگی سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرا نیازمند آماده سازی، اطلاع رسانی و انجام برخی اقدامات توسط مودیان محترم مالیاتی بوده و از طرف دیگر میزان گستردگی در سطح کلیه فعالان اقتصادی اعم از خرد و کلان در کل کشور است، لذا اجرای مطلوب آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظات خاص و استفاده از کلیه ظرفیتهای حاکمیتی مخصوصا در دوره گذار می باشد، بنابراین اجرای مرحله ای و با مشوق های مورد نیاز، امکان انجام موفق طرح را به شدت افزایش خواهد داد.  

از این رو برای اجرای مرحله ای قانون و عدم ایجاد اختلال در نظام اقتصادی کشور نیاز است که احاکام مالیاتی زیر برای اجرای هر چه بهتر قانون در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب و ابلاغ شود.  

۱- مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم تا پایان سال ۱۴۰۲ در خصوص اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در اجرای ماده ۲ این قانون توسط سازمان امور مالیاتی کشور به صورت مرحله ای فراخوان می شوند، جاری می باشد.  

۲- مالیات بر ارزش افزوده خریدهای پرداختی مربوط به صورتحساب های صادره خارج از سامانه مودیان تا پایان دوره فراخوان های مرحله ای پس از رسیدگی قابل پذیرش می باشد.  

۳- اجرای ماده ۱۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ به تعویق می افتد.

نامه

کد خبر 19763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =