خزانه دار کل کشور: اوراق بدهی دولت یک ریال هم معوق ندارد

خزانه دار کل کشور اعلام کرد حتی یک ورقه اوراق بدهی منتشره در دولت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که در زمان مقرر اصل و سود آن تسویه نشده باشد.

به گزارش بیدار بورس،   به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، خزانه دار کل کشور در خصوص ارسال زودهنگام صورتحساب عملکرد بودجه سال ١۴٠٠ کل کشور به دیوان محاسبات اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم تهیه و تدوین صورت‌حساب عملکرد بودجه است که طبق قوانین و مقررات باید تا پایان آذر ماه این کار را انجام می‌دادیم.

 سید رحمت اله اکرمی در بازدید از چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، ادامه داد: با آقای بذرپاش رییس دیوان محاسبات جلساتی داشتیم مبنی براینکه صورت‌حساب عملکرد را زمانی تهیه کنیم که مجلس و دولت بتوانند از آن برای بودجه سال بعد به‌درستی استفاده کنند، طبیعتاً باید در ارسال گزارش تسریع می‌شد و با تلاش شبانه‌روزی در اداره‌کل گزارش‌گری مالی و حسابداری بخش عمومی توانستیم چندین ماه زودتر، صورت‌حساب را تنظیم و تدوین کنیم و همه را به‌صورت سیستمی و مکانیزه خدمت دیوان محاسبات بدهیم و آن‌ها هم توانسته‌اند زودتر گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ را بدهند، به طوری که در رسانه‌ها نیز منتشر شده، این کار حدوداً ۶ ماه زودتر انجام شده‌است که طبیعتاً دولت و مجلس در تدوین و تصویب بودجه سال آینده می‌توانند با اطلاعات این گزارش عملکرد دقیق‌تر و بهتری داشته باشند.

خزانه دار کل کشور در خصوص اقدامات دولت برای کاهش کسری بودجه اظهار کرد: این موضوع را سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهد، علی ایحال برای رفع کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ دو کار می‌توانیم انجام دهیم یکی این‌که کسری منابع را از پول پرقدرت بانک مرکزی تامین کنیم که این بدترین راه ممکن برای اقتصاد کشور است و راه دیگر این است که با انتشار اوراق مالی اسلامی، کسری بودجه را تامین کنیم و کاری که ما در مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت وزارت اقتصاد انجام دادیم، تامین کسری از طریق اوراق است. وی توضیح داد: نهادهای مالی بازار سرمایه نظیر صندوق‌های درآمد ثابت خریداران عمده اوراق دولت هستند.  

اکرمی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این شیوه تامین مالی این است که دولت‌ها بتوانند سر موعد بازپرداخت اوراق را داشته باشند و یکی از کلیدی‌ترین پیش نیازهای انتشار اوراق، موضوع بازپرداخت اوراق سر موعد مقرر است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: امروز می‌توانم بگویم که حتی یک ورقه اوراق منتشره در دولت جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که در زمان مقرر اصل و سود آن تسویه نشده باشد. وی گفت: بنابراین یک روش تامین مالی این است که دولت پول پرقدرت چاپ کند و نوع دیگر تأمین مالی این است که از طریق اوراق، تامین مالی کنیم و ما راه دوم را در دستورکار قرار داده‌ایم.

اکرمی در ابتدای سخنان خود با آرزوی موفقیت برای همکاران وزارت اقتصاد در مرکز مدیریت بدهی‌های عمومی و روابط مالی دولت این وزارتخانه گفت: استقبالی که از غرفه وزارت اقتصاد در نمایشگاه شده است، استقبال بسیار خوبی است.

کد خبر 19776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =