ارائه تسهیلات خرد آسان می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وثیقه سهام برای پرداخت تسهیلات خرد بسیار موثر است گفت: وثیقه سهام از 30 سال قبل در اقتصاد ایران مطرح بوده اما بانکها این ریسک را نمی‌پذیرفتند و خود را به زحمت شکایت و صرف زمان برای دریافت پول خود در صورت پرداخت نشدن توسط مشتری نمی‌انداختند و ترجیح بر این بود وثیقه ملکی که نقدشوندگی بالایی دارد برای وثیقه مورد استفاده قرار بگیرد.

مصطفی صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار  بیداربورس افزود: اکنون افرادی که متقاضی تسهیلات خرد باشند می‌توانند به جای ضامن یا وثیقه ملکی سهامی که در بورس دارند را تسلیم بانک کنند. یک سهامدار ممکن است فقط مالک 60 درصد از سهام یک شرکت باشد که بانک ها براساس معیارها و ارزش گذاری های خود، میزان تسهیلات را تعیین می کنند، لذا برخی بانک ها 80 درصد و برخی دیگر 50 درصد ارزش روز سهام را محاسبه می کنند و در وثیقه بانک می گذارند و میزان و مبلغ پرداخت وام و تسهیلات با توجه به شرایط وثیقه متفاوت است. 

به گفته وی، سیستم تسهیلات دهی در کشورهای اروپایی و آمریکا علاوه بر روش اعتبارسنجی، وثیقه گذاری سهام نیز است. این کار در دنیا تجربه شده و بسیار هم معقول بوده است. البته در برخی کشورها علاوه بر وثیقه سهام با استفاده از سیستم اعتبارسنجی چندین برابر ارزش سهام تسهیلات می‌دهند.

صفاری با بیان اینکه ایران در ابتدای این مسیر قرار دارد تصریح کرد: در بورس اوراق بهادار دو تابلو و در فرابورس چهار تابلو داریم که معمولا تابلو اول و دوم بورس اوراق بهادار از ارزش پایه ای سهام برخوردار است واگر سهام در تابلوی اول و دوم باشد معمولا تا 70 درصد ارزش آن قابل قبول است. اگر سهام در فرابورس باشد از آنجا که ریسک ورشکستگی در این بازار بالاتر است بانک ها گاه فقط 50 درصد ارزش سهام را به عنوان وثیقه قبول می کنند و مابقی ارزش سهام قابل استناد به عنوان وثیقه نیست و به همین علت میزان وام و تسهیلاتی که به شرکت های تابلو اول و دوم می دهند با میزان وامی که به شرکت های فرابورس می دهند یا بازار پایین می دهند کاملا متفاوت است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =