۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
مسکن بورس را فلج می‌کند؟ 

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه این روزها به دلیل ابهامی که بر بازارسرمایه سایه انداخته است نقدینگی جذب بازارهای موازی به خصوص مسکن شده است. در سال ۱۴۰۱ متوسط قیمت مسکن در تهران رشد ۲۲ درصدی را ثبت کرده که از رشد مسکن در طول سال ۱۴۰۰ که برابر با ۱۶ درصد بوده بیشتر شده است.  

ابراهیم سماوی، مدیر سبد شرکت سبدگردان نوید در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص مقایسه روند این روزهای بازارسرمایه و بازارهای موازی بیان کرد: علی‌رغم اینکه بازارهای موازی وضعیت نسبتا خوب و پایداری داشتند و متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ تورم ماهانه تیرماه که رکورد ۵۴ درصدی را زد و حجم نقدینگی که به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسیده شاهد این هستیم که بازار سرمایه ریزشی بوده و بازار به عنوان سپر تورمی عمل نکرده است.  

*فرار نقدینگی از بورس  

او ادامه داد: این روزها حجم نقدینگی در بازارسرمایه به شدت کاهش پیدا کرده که ناشی از چند عامل است و مهم‌ترین عامل بی اعتمادی به بازارسرمایه است.  

وی با بیان اینکه بی اعتمادی در دو حوزه است، تشریح کرد: یکی از این حوزه‌ها تصمیمگیری داخلی وزارت اقتصاد مانند تعلل در واگذاری خودروها و بحث نرخ بهره بین بانکی بود که از نظر روانی تاثیر منفی بر بازارسرمایه گذاشت چرا که طبق چارچوب هایی که وزیر اقتصاد مشخص کرده بود (سقف دالان نرخ بهره بین بانکی) حرکت نکرد.  

سماوی همچنین بیان کرد: حوزه دیگر بی اعتمادی به بازار سرمایه مربوط به سیاست‌های خارجی است.  

مدیرسبد شرکت سبدگردان نوید با اشاره به این موضوع که نتیجه نهایی برجام مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، گفت: ماهیت وجودی پول ترسو است بنابراین در این شرایط ابهامی طبیعی است که نقدینگی جذب بازارهای موازی مانند املاک شود چرا که بر اساس آمار ارائه شده نرخ مسکن در تیرماه با رشد بیش از ۵ درصدی همراه بوده است که خود گواهی بر ادعای فوق است.

او با یادآوری اینکه این روزها دلارنیمایی محدوده ۲۶ هزار تومان را پشت سر گذاشته است، اظهار کرد: این مهم می‌تواند خبر خوبی برای کامودیتی محورها باید اما متاسفانه همچنان اثرات اخبار منفی و ریسک¬های غیرسیستماتیک داخلی پررنگ تر است با این حال اگر نرخ این ارز به محدوده ۲۹ هزار تومان ورود کند و به دلار بازارآزاد نزدیک تر شود می‌توان انتظار اتفاقات خوبی را داشت.  

*دولت از بورس فاصله گرفته است؟ 

سماوی در خصوص شایعه لغو واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا توسط دولت بیان کرد: هر چه این اتفاق‌ها کمتر شود و شایعه‌ها افزایش یابد نشان از فاصله زیاد دولت و بورس است که به طور کلی این اتفاق برای بازارسرمایه خوب نیست .  

وی در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس گفت: در مجموع تمامی عوامل ذکر شده منجر به این شده که بازرا سرمایه با وجود گزارشات فصلی خوب، تورم و حجم نقدینگی فعلی همچنان راکد بماند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =