عمده‌ی صندوق‌ها تخلف نکرده‌اند

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت محاسباتی توسط برخی افراد در خصوص این‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نصاب سرمایه‌گذاری در سهام را رعایت ننموده‌اند در فضای مجازی منتشر و درخواست نموده‌اند که این صندوق‌ها نسبت به خرید تا نصاب مقرر، اقدام نمایند حال آن‌که در این محاسبات سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی که جزو نصاب سرمایه‌گذاری در سهام محسوب می‌گردند لحاظ نشده است و در صورت لحاظ تعداد زیادی از صندوق‌ها نصاب مربوطه را رعایت نموده‌اند. 

*کوچک‌شدن پرتفو سهام به دلیل ریزش بازار

مالمیر در گفت‌وگو با بیداربورس ادامه داد: از سوی دیگر باید این احتمال را در نظر بگیریم که بسیاری از این صندوق‌ها حداقل خرید سهام یعنی همان ۱۵ درصد را رعایت کرده بودند اما با توجه به شرایط بازار در ماه‌های اخیر و ریزش‌های پی‌درپی، بخش پرتفوی سرمایه‌گذاری در سهام کاهش و همین موضوع باعث شده است نصاب به کمتر از ۱۵ درصد تقلیل یابد. 

*صندوق‌ها را مجبور به خرید سهام نکنید!

مدیرعامل سبدگردان سرآمد بازار الزام خرید سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت را اشتباه دانست و گفت: اگرچه در حال حاضر اکثر صندوق‌های درآمد ثابت نصاب ۱۵ درصدی را رعایت می‌کنند، اما این نصاب و اجبار به خرید سهام، این صندوق‌ها را با ریسک و نوسان بالا مواجه نموده و با ذات ایجاد این صندوق‌ها در تعارض است. چرا که این صندوق‌ها موظف به ساخت سود مشخصی در ماه بوده و با خرید سهام و افت قیمت آن در طول ماه نمیتوانند به هدف تعیین شده خود برسند. 

*حدنصاب ۵درصدی مناسب صندوق‌هاست

از نظر این‌جانب اساسا این نصاب برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اشتباه است و امیدواریم که سازمان بورس نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند. این‌گونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری همان‌گونه که از نامشان پیداست باید بتوانند طی دوره از نوسانات بسیار کم و نهایتا در زمان پرداخت سود نیز سود موردنظر را کسب و پرداخت نمایند در حالی‌که میزان حداقل ۱۵ درصد سهام، این صندوق‌ها را هم از نظر بازدهی و هم از نظر نقدینگی با چالش مواجه نموده است. لازم به‌ ذکر است که باتوجه به شرایط چندماه اخیر بازار سرمایه‌ این صندوق‌ها حال خوشی ندارند و اصرار بر این نصاب می‌تواند دومینووار اوضاع بازار را بدتر از این نیز نماید. 

وی حدنصاب حداکثر ۵ درصدی را مناسب این صندوق ها دانست و اعلام کرد: اعداد بالاتر و اجبار به رعایت آن خصوصا در بازار منفی می‌تواند مدیران و سرمایه‌گذاران صندوق ها را با چالش‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو کند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20112

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =