۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
نرخ بهره به بالای ۲۳درصد میرسد؟

هفته ها است که مشاهده می کنیم که نرخ بهره بین بانکی روند افزایشی را تجربه کرده است، به طوری که تا هفته های گذشته به ۲۲ درصد هم نزدیک شده بود. اما از نیمه های هفته گذشته نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت و نزدیک به ۲۰ درصد رسید. برای بررسی دلایل افزایش نرخ بهره بین بانکی و تاثیر آن بر بازار سرمایه با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

امیر وفایی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بیداربورس با اشاره به این که  اولویت بانک مرکزی کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست، گفت: با این حال در توان بانک مرکزی است تا بتواند نرخ بهره بین بانکی را کنترل کند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بازار سرمایه در جو بد بینی قرار گرفته است، بیان داشت: بد بینی اهالی بازار سرمایه موجب شده است تا خبرهای خوب را نبینند، اما به خبرهای بد وزن بیشتری دهند، در حالی که وزن دادن بیش از حد به خبرهای بد برای بازار سرمایه اصلا خوب نیست. 
این فعال بازار سرمایه ابراز داشت: دیر یا زود بازار سهام راه خود را پیدا خواهد کرد و اگر دستکاری قیمتی در سهام ها روی ندهد و اگر قیمت گذاری دستوری حذف شود، افزایش نرخ بهره بالای بانکی در تاثیر گذاری بر شاخص کل بازار سرمایه ناکام خواهند ماند.
امیر وفایی گفت: اگر نرخ بهره بین بانکی، نرخ ۲۳ درصد را رد کند، در آن زمان بازار پول آنقدر جذاب خواهد شد که هیچ سرمایه ای جذب تولید نخواهد شد و سرمایه ها به بازار پول کوچ خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: تولید در کشور ما کشش این مقدار نرخ بهره را ندارد، زیرا وقتی که بانک ۳۰ درصد نرخ بهره بدهد، بدین معنی است که بین ۳۴ تا ۳۵ درصد هزینه بهای تمام شده پول برای بانک ها در بر دارد و در این زمان است که بانک باید تسهیلات ۳۵ درصدی ارائه دهد و در حال حاضر کسب و کاری در کشور نداریم که توان این را داشته باشد که بهره ۳۵ درصدی پرداخت کند.
امیر وفایی در پایان تاکید کرد: نرخ بهره بالا موجب خواهد شد تا این تسهیلات معوق شوند، که در این جا ناترازی نظام بانکی شکل خواهد گرفت و در ادامه مجددا تورم به رشد سرکرده خود ادامه خواهد داد.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =