۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
تلنگر برجام به بورس

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه، اخبار مثبت برجامی که در هفته گذشته مخابره شد توانست وضعیت بازار را بهبود بخشد و بعد از مدت‌ها جریان ورود پول به بورس را مثبت کند.

سهیلا صالحی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند هفته جاری بازار به بیداربورس گفت: هفته جاری را در حالی شروع کردیم که بازار با نگاهی مثبت به دور جدید مذاکرات معاملات سبز رنگی را به ثبت رساند و بعد از مدت‌ها شاهد جریان مثبت پول به بازار بودیم.

*سهم‌های برجامی سردمداران این روزها

او ادامه داد: سردمداران این روزهای خوب اغلب سهام برجام محور از جمله خودرویی، بانکی و حمل و نقل دریایی بودند که کلیت بازار را تحت تاثیر قرار دادند تا شاهد کمتر نمادی با فشار عرضه بالا باشیم.

به عقیده وی، بازارسرمایه مدت‌هاست که در بسیاری از سهم ها چه از نظر بنیادی و چه تکنیکالی در وضعیت مناسبی قرار دارد اما چند دلیل مهم وجود داشته که مانع از ورود مطمئن سرمایه گذاران به بورس بوده است.

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه برجام و ابهامات پیرامون آن یکی از دلایل بوده است، بیان کرد: در روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار مثبت در مورد برجام بوده‌ایم که این موضوع در ابتدای هفته مثل یک تلنگربه بازار اثر خودش را نشان داد. 

صالحی افزود: احتمال عدم توافق در دور اخیر مذاکرات را نمیتوانیم صفر ببینیم و شانس به نتیجه رسیدن در روزهای آینده بسیار بالاتر از عدم توافق است و این مهم می‌تواند اتفاق خجسته ای برای بازارسرمایه باشد.

 *برجام ناجی بورس می‌شود؟

به گفته او، حصول برجام سایه ابهام بزرگی را از سر تصمیمات سهامداران دور می‌کند و انجام توافق در بلندمدت به نفع کلیت بازار است، چرا که شاهد کاهش هزینه‌های تولید و فروش، کاهش هزینه‌های انتقال پول، افزایش صادرات، تسهیل و تسریع در بهره برداری از طرح‌های توسعه ای و ... خواهیم بود.

وی در تشریح یکی دیگر از دلایل وضع این روزهای بازارسرمایه اظهار کرد: وضعیت شکننده کامودیتی‌ها در بازار های جهانی در دل سرمایه گذاران ترس ایجاد کرده بود و وضعیت آشفته تورمی در بسیاری از کشور ها، بخصوص آمریکا، دولت‌ها را به سمت سیاست‌های انقباضی سوق میداد که این امر منجر به رکود جهانی و در پی آن کاهش نرخ های کامودیتی‌ها شد.

صالحی در ادامه گفت: در ماه‌های اخیر آمریکا با افزایش نرخ بهره سعی بر کنترل تورم داشته که امروز با انتشار آمار تورمی ماه گذشته به نظر میرسد که موفق عمل کرده و توانسته نرخ تورم ماهانه را به صفر برساند و بعد از انتشار این خبر احتمالاتی که برای افزایش نرخ بهره در نشست بعدی میرفت کاهش پیدا کرده و احتمالا شاهد آن خواهیم بودیم که بسیاری از کامودیتی‌ها رشد را تجربه کنند.

 *تصمیمات اشتباه سهامداران را فراری می‌دهد

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به تصمیمات غلط سیاستگذار که به صورت مستقیم با غیر مستقیم بازارسرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: این تصمیمات سرمایه گذار را از بازارسرمابه فراری میدهد که در این مورد میتوانیم به افزایش نرخ بهره بین بانکی از سقفی که خودشان تعیین کرده بوند اشاره کنیم که خوشبختانه با اعتراض گسترده فعالان بورسی شاهد توقف این افزایش و حتی کاهشی شدن آن بودیم.

وی نرخ گذاری دستوری را از دیگر مشکلات بورس دانست و اظهار کرد: این روزها قیمت‌گذاری دستوری بخصوص در مورد خودرو و اما و اگرهایی که درباره عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد شده بود که خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد این بودیم که به ظاهر این مورد هم برطرف شده و در انتهای این ماه شاهد اولین عرضه خودرو از گروه بهمن در بورس کالا هستیم روند بورس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

به عقیده او، این روزها دولت با سیاست‌های حذف ارز ترجیهی، رشد درآمدهای مالیاتی و افزایش افزایش درآمدهای نفتی که دولت مدعی آن هست، جیب دولت پر است و دولتی که پول دارد کمتر به فکر اذیت کردن تولید کننده های بزرگ هست.

صالحی در خصوص چشم‌انداز روزهای آینده بازارسرمایه گفت:در کل اگر اتفاق بدی در زمینه هایی که بیان شد رخ ندهد بازار سرمایه برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت مناسب است.

 *به دنبال سهام بنیادی مناسب باشید 

او در توصیه‌ای بیان کرد: افراد در سرمایه گذاری خودشان دقت لازم را داشته باشند و دنبال سهامی باشند که از نظر بنیادی وضعیت مناسبی دارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =