۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
قیمت نفت دو درصد سقوط کرد

قیمت نفت با این انتظار که اختلالات تولید در خلیج مکزیکوی آمریکا موقتی خواهد بود و تداوم نگرانی‌ها نسبت به دورنمای تقاضا، در معاملات روز جمعه، حدود دو درصد سقوط کرد اما موفق شد رشد هفتگی به ثبت برساند.

به گزارش بیدار بورس، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۴۵ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، در ۹۸ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۲۵ سنت معادل ۲.۴ درصد ریزش کرد و در ۹۲ دلار و ۹ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص روز پنج شنبه بیش از دو درصد صعود کرده بودند.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: بازار پس از صعود چشمگیری که روز پنج شنبه داشت، روز جمعه اندکی عقب نشینی کرد.

قیمت نفت برنت که دو هفته پیش به دلیل نگرانی از آسیب دیدن رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت تحت تاثیر تورم رو به رشد و افزایش نرخهای بهره، ۱۴ درصد ریزش کرده بود، هفته گذشته ۳.۴ درصد رشد کرد. وست تگزاس اینترمدیت ۳.۵ درصد رشد هفتگی داشت.

یک مقام بندر لوییزیانا روز جمعه گفت: انتظار می‌رود قطعات خطوط لوله نفتی آسیب دیده، تا پایان روز تعویض شوند و امکان ازسرگیری تولید در هفت سکوی نفتی فراساحلی منطقه خلیج مکزیکو فراهم شود.

شرکت شل که بزرگترین تولیدکننده نفت در خلیج مکزیکوست، پنج شنبه اعلام کرده بود تولید در سه سکوی نفتی در این منطقه را متوقف کرده است. ظرفیت تولید این سه سکو، مجموعا ۴۱۰ هزار بشکه در روز است. سخنگوی شرکت شل اعلام کرد خط لوله امبرجک، یکی از دو خط لوله که به دلیل نشت نفت، متوقف شده بود، فعالیتش را با ظرفیت کمتر آغاز کرده است. خط لوله مارس متوقف مانده است، اما انتظار می رود اواخر روز جمعه فعالیتش را مجددا آغاز کند.

بازار همچنین دیدگاه‌های متضاد اوپک و آژانس بین المللی انرژی را هضم کرد. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: ما شاهد کندی رشد اقتصادی هستیم اما معلوم نیست همان طور که بعضی از پیش بینی‌های اخیر نشان می‌دهند، آیا این یک کندی قابل توجه است.

تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه اواخر سال میلادی جاری به اجرا گذاشته می‌شوند در حالی که آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا و متحدانش که قرار است به مدت شش ماه اجرا شود، در آخر سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد.

اوپک روز پنج شنبه پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ را به میزان ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اکنون انتظار دارد مصرف نفت امسال به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز رشد کند.

در این بین، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد به دلیل سوئیچ از گاز به نفت، مصرف جهانی نفت به میزان ۲.۱ میلیون بشکه در روز رشد می کند که ۳۸۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد قبلی این آژانس است.

همچنین آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود از میزان عرضه نفت روسیه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد اما اعلام کرد اوپک برای افزایش تولید، مشکل خواهد داشت.

در آمریکا، قیمت واردات در ژوئیه برای نخستین بار در هفت ماه گذشته، تحت تاثیر ارزش قوی‌تر دلار و قیمت پایین سوخت و کالاهای دیگر، کاهش پیدا کرد. دورنمای یک ساله مصرف کنندگان از تورم در اوت ملایم‌تر شد که ممکن است علامت به اوج رسیدن فشارهای قیمت باشد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا، هفته گذشته، سه حلقه افزایش یافته و به ۶۰۱ حلقه رسیده است. روند رشد دکلهای حفاری آهسته بوده و پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا سال میلادی جاری به سطح پیش از شیوع کووید، بهبود پیدا کند.

کد خبر 20246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =