۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
نامه‌ای که بورس را مثبت کرد

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، اواخر هفته‌گذشته در خصوص این خبر که صندوق‌های سرمایه‌گذاری حدنصاب را رعایت نکرده‌اند، سازمان بورس نامه‌ای به صندوق‌ها ارسال کرده است که این مهم می‌تواند موجبات بازگشت نقدینگی به بورس را فراهم کند. 

محمد رضانژاد، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند امروز بازارسرمایه بیان کرد: روند سبز بورس امروز سه دلیل دارد که اولین آن اخبار مثبت برجامی است. 

*کم‌توجهی بازار به سهم‌های دلاری 
او ادامه داد: اخبار برجامی در روند بازارسرمایه تاثیرگذار است و در همین راستا شاهد این بودیم که سهم‌های برجامی از جمله گروه بانکی و خودرویی روند مثبتی را در پیش گرفتند اما از آن سو اکثر سهم‌های دلاری مورد توجه بازار نبودند. 
وی در خصوص علت دیگر رشد بازارسرمایه اظهار کرد: آخر هفته گذشته سازمان بورس نامه‌ای به صندوق‌ها زد در خصوص اینکه آن‌ها باید حداقل درصدی که باید در سهام رعایت می‌کردند را انجام نداده‌اند. 
سیگنال بانک مرکزی به بورس 
این کارشناس بازارسرمایه کاهش نرخ بهره بین‌بانکی را از عوامل دیگر رشد بورس دانست و گفت: این کاهش سیگنالی از طرف بانک‌مرکزی است و نشان می‌دهد که بانک‌مرکزی قصد دارد سقفی برای این نرخ در نظر بگیرد. 

*ریزش دلار، نردبان رشد بورس!؟
رضانژاد با اشاره به ریزش این روزهای قیمت دلار و تاثیر آن بر بازارسرمایه اظهار کرد: در نگاه اول شاید به نظر برسد که ریزش دلار به نفع بازارسرمایه نباشد اما نباید از این موضوع غافل شد که این روزها گپ سنگینی میان دلار آزاد و دلار نیمایی وجود دارد و همانطور که امروز وزیر اقتصاد و دارایی تایید کرد این فاصله باید کاهش پیدا کند. 
او افزود: نباید فراموش کرد که فعالیت اکثر شرکت‌های بورسی با دلارنیمایی است و بنابراین کاهش قیمت دلار نمی‌تواند بورس را قرمزپوش کند بلکه سیگنال مثبتی نیز به حساب می‌آید. 
وی با یادآوری اینکه بورس دو سال است که اصلاح قیمتی و زمانی دارد، گفت: سال ۹۲ الی ۹۴ شاهد این بودیم که بازارسرمایه در اصلاح به سرمی‌برد و سپس روند روبه‌رشدی را تجربه کرد در حال حاضر نیز بازارسرمایه پتانسیل رشد زیادی دارد. 

*نوبت رشد بورس رسید؟
به گفته این کارشناس بازارسرمایه اگر برجام به سرانجام برسد بازارهای موازی از جمله طلا، مسکن و خودرو مانند دلار روند نزولی را تجربه خواهند کرد و در نتیجه عقب‌افتادگی بورس نیز از این بازارها جبران خواهد شد. 
رضانژاد در خصوص چشم‌انداز بازارسرمایه با از حصول برجام بیان کرد: اگر توافقات برجام به سرانجام برسد سهم‌هایی که بهای تمام شده دلاری و فروش ریالی دارند مانند صنعت تایر، شوینده و غذایی از لحاظ عملیاتی روند خوبی را در پیش خواهند گرفت. 
به عقیده او سهام خودرویی و بانکی نیز با حصول برجام نوسان مثبتی را در کوتاه مدت تجربه خواهند کرد. 

*لیدر بازار فردا کیست؟
وی در خصوص بازار فردا به بیداربورس گفت: به نظر می‌رسد بازار در فردا با لیدری گروه خودرو مثبت شود و این لیدری بین گروه‌های دیگر از جمله بانکی دست‌به‌دست شود.
به گفته این کارشناس بازارسرمایه رشد آتی بازارسرمایه به سمت سهم‌های کوچک خواهد بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =