کامودیتی‌محورها در هاله‌ای از ابهام

به عقیده یک تحلیلگر بازارسرمایه بخش قابل توجهی از بورس ایران کامودتی محور است و این روزها با توجه به کاهش نرخ دلار و احتمال رکود جهانی روند سودسازی این شرکت‌ها می‌تواند با ابهام مواجه گردد.

علیرضا شاه‌محمدی، تحلیلگر بازارسرمایه در خصوص روند این روزها بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در روزهای اخیر بازار درگیر اخبار برجامی است و انتظار نمی‌رود تا زمان تعیین تکلیف شدن موضوع برجام، معاملات سهام رونق و تغییر حجم چشم­ گیری داشته باشد.

*انتظار رشد پیوسته از بورس نداشته باشید

او ادامه داد: همان‌طور که در معاملات روز شنبه مشاهده شد سهام گروه خودرو و بانک پیشرو بازار بودند اما در روز یکشنبه رونق روز قبل را نداشتند چراکه تا وضعیت دقیق برجام مشخص نگردد بورس همچنان نوسانی خواهد بود و نمی‌توان انتظار رشد پیوسته را داشت.

وی با یادآوری این موضوع که بخش قابل‌توجهی از بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است، بیان کرد: سودآوری شرکت‌های کامودیتی محور در ارتباط با قیمت‌های‌جهانی محصولات و نرخ دلار است بنابراین با توجه به رکود احتمالی جهانی و افت احتمالی دلار در آینده، روند سودسازی این شرکت‌ها میتواند با ابهام مواجه گردد.

*بانک‌مرکزی سیاست‌های خود را تغییر می‌دهد؟

این تحلیلگر بازارسرمایه در خصوص نرخ بهره‌بین‌بانکی و تاثیر آن بر بازارسرمایه اظهار کرد: تغییر نرخ بهره، در واقع یک نشانه از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی است و به عبارتی به تغییرات روند نرخ بهره باید به‌عنوان سیگنال تغییرات سیاست‌های بانک مرکزی نگاه کرد و از طرفی نرخ بهره بدون ریسک در مدل‌های ارزشیابی، تغییر زیادی در ارزش شرکت ایجاد می‌کند.

به عقیده شاه‌محمدی بورس در بازه‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سال از سایر بازارها عقب‌ماندگی ندارد و شرایط بورس در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱  به علت حباب بزرگ‌سال ۱۳۹۹ ویژه بوده است.

وی افزود: انتظار می‌رود در سال‌های آتی بازده بورس از بازده سایر بازارهای موازی پیشی گیرد چرا که هر بازار باتوجه‌به ویژگی‌های خود، بازده متناسب را حاصل می‌کند و بورس در کشور ما و سایر کشورها بازده بیشتری از بازارهای غیرمولد ایجاد می‌کند.

به گفته او در صورت توافق و احیای برجام و در صورت(کاهش) یا ثابت ماندن دلار، روند صعودی برای بازار سرمایه دور از انتظار است و سهام وابسته به برجام می‌توانند حرکت صعودی داشته باشند.

*صنایع و سهام پرپتانسیل را بشناسید

این تحلیلگر بازارسرمایه در خصوص صنایع پرپتانسیل گفت: از سری صنایع پر پتانسیل می‌توان به گروه حمل و نقل و کشاورزی اشاره کرد و از جمله سهام پر پتانسیل می‌توان به شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اشاره کرد که باتوجه‌به افزایش حجم حمل‌ونقل کانتینری در کشور انتظار سودآوری خوبی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

شاه‌محمدی ادامه داد: از دیگر سهم‌های بنیادی بازار به سهم جوین می‌توان اشاره نمود زیرا سبد محصولات شرکت متشکل از شکر، اسید استیک، شیر و سایر محصولات کشاورزی است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =