گره‌ای به مشکلات بازار اضافه نکنیم

مدیران صندوق های با درآمد ثابت در واکنش به جدول منتشر شده از طرف برخی از فعالان بازار سرمایه اعلام کردند: محاسبات اعلام شده در جدول نه تنها اشتباه است بلکه با خطای فاحشی همراه است.

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است ایجاد کمپین و فشار رسانه ای، بر بازارها تاثیر کوتاه‌مدت دارد و شاید به عمد با در نظر نگرفتن نکته‌ای خاص در این کمپین، گره‌ای بر گره‌های موجود افزوده شود .

کمپین یا پویش، مجموعه فعالیت‌های هدف‌مند و از پیش طراحی شده‌ای است که با هدف اثرگذاری و یا گرفتن امتیاز خاص ایجاد و از سوی یک فرد، جریان سیاسی و یا گروه تخصصی هدایت می‌شود. حمایت و یا عدم حمایت از پویش در پایین‌ترین سطح می‌تواند ذهنیت شهروندان و در بالاترین سطح یک مقام بلندپایه را جابجا کند و بر اقتصاد کشور اثر مثبت و یا منفی گذارد. فعالان، مدیران ارشد و کارشناسان بازار سرمایه باید با هوشمندی و بعد از بررسی دقیق دعوت به پویش ها را بپذیرند. اخیرا در بازار سرمایه نامه ای با امضای بیش از یکصد فعال بازار سرمایه به دبیرخانه سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است.  در این نامه جدولی در مورد عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت منتشر شده و در آن ادعا شده 34 شرکت حد نصاب 15 درصد خرید سهام را رعایت نکرده اند. صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اشتباهات فاحش در محاسبات این جداول را یادآور شده اند.

بررسی‌های کارشناسی از شتابزده بودن متن و نادرستی محاسبات خبر میدهد، حال امضا کننده‌هایی که به این نامه اعتبار می‌دهند اعتبارشان در بازار سرمایه زیر سوال رفته است با این اتهام که، چرا سندی را امضاء کرده‌اند که محاسبات آن ایراد دارد؟

*مشکل بازار فراتر از عدم رعایت حدنصاب خرید سهام صندوق‌هاست

محمد رضا اعلمی کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به اهمیت به تاثیر عملکرد فعالان بازار سرمایه نسبت به کمپین ها در گفتگو با خبرنگار بیداربورس گفت: ایجاد کمپین و فشار رسانه ای، بر بازار ها تاثیر کوتاه مدت دارد  و شاید با در نظر نگرفتن نکته ای خاص در این کمپین، گره ای بر گره های موجود افزوده شود .

مثلاً برخی کارشناسان فکر می کردند با ایجاد دامنه نوسان نامتقارن میتوان جلوی ریزش بازار را گرفت ولی تحقیقات و پایان نامه های موجود گواهی از این می دهد که دامنه نوسان اثر آهنربایی دارد و ما با کم کردن میزان دامنه منفی بازار ، بیشتر بازار را به سمت منفی شدن سوق داده‌ایم .

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه اگر حد نصاب 15 درصدی خرید سهام از طرف صندوق های درآمد ثابت رعایت نشود آیا بازار با ریزش همراه میشود، گفت:  مشکل بازار سرمایه ایران  بیشتر از ناحیه اقتصاد کلان و ریسک های سیستماتیک است تا ریز ساختارهای بازارسرمایه .

وی با بیان اینکه متهم کردن کارشناس یا حتی مسئولین به بیسوادی، مشکلی را حل نمیکند، به همت کردن مسئولان برای توسعه بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: مشکل بازار، ریسک های سیستماتیک ناشی از اقتصاد کلان و عدم توجه به اقتصاد رفتاری است . در حقیقت باید به گونه ای ریل گذاری کنیم که از یک اقتصاد بانکی به سمت یک اقتصاد بورسی گام برداریم .

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود تصمیمات و رویکرد های جزیره ای در داخل دولت به کلیت اقتصاد ضربه وارد می کند، گفت: یکی از این موارد، رویکرد وزارت صمت در قیمت گذاری دستوری است .  متعقدم با شکل گرفتن یک اتاق فکر منسجم بورسی که به صورت جامع و کامل مسائل را بررسی کند و راهکارهای عملیاتی در اختیار مسئولین قرار دهد، می تواند به حل مسائلی همچون دخالت وزارت صمت در بورس کالا کمک کند .

اعلمی در پایان با بیان اینکه به طور کلی اوراق فروشی دولت و ورود پول به بازار بدهی سبب ضعف بازار سهامی شده است، گفت: در اواخر سال گذشته شاهد اوراق فروشی و ورود پول به بازار بدهی بودیم، در حقیقت این کار دولت به دلیل کسری بودجه و با هدف تامین هزینه های جاری و میراث بدهی به جا مانده از دولت قبل انجام شده است.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =