خودرو از کالایِ سرمایه ای به مصرفی تبدیل می شود

چهارشنبه هفته جاری دو محصول پرطرفدار گروه بهمن در بورس کالا عرضه می شود و سایر خودروسازان نیز در اتاق انتظار عرضه قرار دارند که نخستین گام ها برای کنار رفتن قیمت های دستوری و حمایت هدفمند از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برداشته شود. در این میان جمشید ایمانی رییس هیات مدیره گروه بهمن معتقد است که با آغاز عرضه ها در بورس کالا و کشف قیمت ها در سازوکار حراج، اختلاف زیاد قیمت های کارخانه و بازار از بین می رود و خودرو از کالایی سرمایه ای به مصرفی تبدیل می شود. ۲۱ تیر سال جاری طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس تصویب شد و حالا در عرضه نخست، ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن چهارشنبه هفته جاری ۲۶ مرداد در بورس کالا عرضه می شود. کالاخبر در همین زمینه با جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره گروه بهمن به گفت و گو پرداخته است.

به گزارش بیداربورس، جمشید ایمانی، رییس هیات مدیره گروه بهمن به تفاوت قیمت میان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و بازار اشاره و اظهار کرد: در وضعیت کنونی، سازوکار قرعه کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تعیین کننده برنده خودرو است کما اینکه این تفاوت نرخ به واسطه عدم ورود به کارخانه، تولید و سودآوری شرکت ها و همینطور توان نقدینگی تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد و امکان ادامه فعالیت شرکت ها را به چالش می‌کشد.

رییس هیات مدیره گروه بهمن با بیان اینکه خودروسازان به این نتیجه رسیده اند اگر بخواهند در فضایی شفاف و رقابتی اقدام به فروش محصولاتشان کنند، آن فضا بورس کالای ایران است، افزود: براساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب سال ۱۳۸۸، ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه توسعه ششم و همینطور در قانون بودجه ۱۴۰۱ از بورس کالای ایران به عنوان بازار متشکل کالایی به طور کامل حمایت شده و براساس این قوانین، عرضه در بازار متشکل کالایی از سایر الزامات مربوط به قیمت گذاری معاف شده است. 

*تالار شیشه ای و نظارت همگانی

ایمانی، شفافیت و رقابت را به عنوان دو رکن اصلی و مزیت بورس کالای ایران برشمرد و گفت: علاوه بر معاف بودن معاملات بورس کالا از الزام های قیمت گذاری دستوری و نحوه عرضه کالا به روش های غیرمعمول از جمله قرعه‌کشی، شفافیت و رقابت نیز از دیگر مزیت های این بورس است؛ همچنین در تالار شیشه ای بورس، دستگاه و سازمانی غیر از خودروسازان بر معاملات نظارت می کند و به این ترتیب همه فرآیندها شفاف و قابل نظارت است. 

*تبدیل خودرو به کالایی مصرفی

وی تصریح کرد: افرادی که برای خرید خودرو به بورس کالا ورود می کنند مصرف کنندگان نهایی هستند چون زمانی که براساس سیستم حراج، معاملات انجام می شود افراد با هدف سود بردن از اختلاف قیمت کارخانه و بازار ورود نمی کنند، بلکه بر مبنای قیمت پایه و در صورت بیشتر بودن تقاضا به نسبت عرضه تا زمانیکه برایشان مقرون به صرفه است رقابت می کنند. به عبارت دیگر عرضه خودرو در بورس کالا باعث می شود که این محصول از یک کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به فعالان صنعت خودرو و خریداران خودرو درخصوص نحوه عرضه و خرید از بورس کالا خاطرنشان کرد: باید در سطح جامعه به خوبی این موضوع اطلاع رسانی بشود چرا که بسیاری از متقاضیان هنوز اطلاع دقیقی از نحوه معاملات و اخذ کد بورس کالا به جای کُد سهام ندارند. همچنین علاوه بر متقاضیان بهتر است نمایندگی خودروسازان نیز به مکانیزم ثبت نام و معامله در بورس کالا آشنایی بیشتری پیدا کنند.

*گام بعدی، تامین مالی

ایمانی در خصوص عرضه سایر محصول های گروه بهمن در بورس کالا نیز اظهار کرد: برای پذیرش محصول های شرکت های دیگر که در حوزه تجاری فعال هستند مانند بهمن دیزل و سیباموتور که کشنده و کامیون تولید می کنند، اقدام کرده و پذیرش انجام شده است. البته نگاه گروه بهمن به بورس کالا تنها بحث عرضه محصول ها و کشف قیمت از طریق این سازوکار نبود بلکه تامین مالی از این مسیر نیز مدنظر است.

به گفته رییس هیات مدیره گروه بهمن با وجود اینکه تامین مالی از مسیر بازار سرمایه شاید پیچیدگی بیشتری از شبکه بانکی دارد اما برای کاستن فشار بنگاه های بزرگ از شبکه بانکی و فراهم شدن امکان کمک شبکه بانکی به بنگاه های کوچک و متوسط تصمیم به حضور در بازار سرمایه و بورس کالا گرفتیم. 

وی ادامه داد: در گروه بهمن بحث توسعه ظرفیت و توسعه محصول و افزایش تولید به صورت همزمان دنبال می شود لذا برای دستیابی به منابع مالی پایدارتر به بورس کالا و بازار سرمایه اتکا می کنیم، زیرا تامین مالی میان مدت و تا حدودی بلند مدت از بازار سرمایه، پیگیری واجرای برنامه‌های شرکت را به خوبی عملیاتی می‌کند.

منبع: کالا خبر
کد خبر 20367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =